اختلاف بر سر پوشش

اختلاف در مورد حجاب با همسر

بسیاری از زوج‌ها در مورد مسئله‌ی حجاب با یکدیگر اختلاف نظر دارند و این اختلافات گاهی حتی می‌تواند بیش از اندازه بر زندگی زناشویی تاثیر بگذارد و منجر به جدایی شود. این اختلافات در اکثر موارد زمانی پیش می‌آید که شوهر تمایل دارد همسرش لباس‌های بسته‌تری پوشیده و کم‌تر اندام خود را به نمایش بگذارد.

بسیاری از مردها سوال می‌پرسند که چگونه می‌توانند از همسرشان بخواهند که لباس‌های بهتری بپوشد؟ بعضی دیگر قدم فراتر گذاشته و می‌پرسند چگونه همسرمان را مجبور کنیم مطابق میل ما لباس بپوشد؟ خانم‌ها نیز از طرف دیگر از این که همسرشان در خصوص نوع پوششان به آن‌ها تذکر می‌دهد ناراحت می‌شوند و نمی‌دانند چه برخوردی باید داشته باشند.

در این مقاله به موضوع اختلاف در مورد حجاب با همسر و نحوه‌ی برخورد با این موضوع پرداخته شده است.

اظهار نظر در مورد حجاب همسر

حجاب در جوامع مختلف مفاهیم مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما به صورت کلی حجاب به این معنی است که فرد جلب توجه نکند. در جامعه‌ای که همه‌ی افراد شلوارهای کوتاه می‌پوشند، پوشیدن شلوار کوتاه جلب توجه محسوب نمی‌شود، اما به طور مثال در جایی که همه‌ی خانم‌ها چادر سر می‌کنند، شاید پوشیدن مانتو باعث جلب توجه سایرین شود. تمایل به جلب توجه و نگاه دیگران بسته به درون انسان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. غالبا افرادی که دستاوردی برای ارائه به جامعه ندارند، بدن خود را ارائه می‌دهند و از پوشش برای گرفتن تایید و جلب توجه دیگران استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که این تعاریف نسبی است و بسته به شرایط ممکن است تغییر کند.

با توجه به موارد گفته شده هر کس بسته به شخصیت خود نوع پوشش متفاوتی انتخاب می‌کند. افراد در انتخاب نوع پوشش تا جایی که قوانین جامعه نقض نشود، آزاد هستند و هر کس می‌تواند بر اساس خواست و سلیقه‌اش نوع پوشش متفاوتی را انتخاب کند. حال ممکن است همسر شما بر اساس سلیقه‌اش لباسی را انتخاب کند که مطابق خواست شما نباشد و از این که همسرتان با لباس مورد نظر در جمع حاضر شود، احساس خوبی نداشته باشید. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌توانید از همسرتان بخواهید که لباس دیگری بر تن کند تا شما احساس بهتری داشته باشید؟

چگونه اختلاف در مورد حجاب را با همسرتان مطرح کنید؟

در مرحله‌ی اول در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید از همسرتان بخواهید که لباس دیگری بپوشد زیرا همان‌طور که گفته شد، انتخاب نوع پوشش یک مسئله‌ی شخصی است. در این شرایط بهتر است در خصوص احساستان با همسرتان صحبت کنید؛ به او بگویید زمانی که لباس باز در جمع می‌پوشد یا حجابش را بر اساس استانداردهای شما رعایت نمی‌کند، چه احساسی پیدا می‌کنید. بسیاری از افراد زمانی که مسئله‌ای مطابق میلشان پیش نمی‌رود بهانه‌گیری می‌کنند یا پرخاشگر می‌شوند اما این نوع رفتار راه‌کار بالغانه‌ای نیست. بهتر است در خصوص علت اصلی ناراحتی‌تان با همسرتان صحبت کنید. با خودتان شفاف باشید و برای مقابله با احساسی که دارید، رفتار دفاعی از خودتان نشان ندهید. برای باز شدن مسئله به این مثال توجه کنید:

تصور کنید که قرار است با همسرتان به مهمانی بروید و متوجه می‌شوید که او می‌خواهد لباسی بپوشد که از نظر شما مناسب جمع مورد نظر نیست. در این شرایط ممکن است دچار اضطراب شوید و برای رفع آن به جای این که در مورد موضوع اصلی صحبت کنید به او بگویید که لباسش زیبا نیست و سلیقه‌ی او را مورد تمسخر قرار دهید. با انتخاب این نوع رفتار دفاعی نه تنها مشکل شما حل نمی‌شود، بلکه پیچیدگی‌های بیشتری نیز ایجاد خواهد شد.

گاهی اوقات بعضی از آقایان در شرایطی که همسرشان لباس نامناسبی را برای یک جمع انتخاب می‌کند، عصبانی می‌شوند زیرا از همسرشان انتظار دارند که متوجه باشد چه پوشش و حجابی برای آن جمع مناسب است. اما این افراد باید در نظر داشته باشند که انسان‌ها به گونه‌ی متفاوتی به مسائل نگاه می‌کنند. شاید شما معتقد باشید که همسرتان باید مانند جمع لباس بپوشد اما همسرتان اعتقادی به همرنگ جمع بودن نداشته باشد و در هر جمعی یک پوشش یکسان را بر اساس سلیقه‌ی خود انتخاب کند.

بنابراین بهترین راه در برخورد با اختلاف در حجاب صحبت کردن در خصوص احساسات است. با خودتان و همسرتان روراست باشید و احساس درونی‌تان را با همسرتان در میان بگذارید.

تفاوت‌ها را بپذیرید

بسیاری از آقایان با این که قبل از ازدواج از نوع حجاب و پوشش همسرشان باخبر بودند، به این امید که بعد از ازدواج او را تغییر می‌دهند رابطه‌شان را پیش بردند. اما این موضوع به این شکل شدنی نیست. زوج‌ها باید در نظر داشته باشند که نباید در جهت تغییر یکدیگر تلاش کنند. بعضی از افراد تلاش می‌کنند که همسرشان را در چارچوب ذهنی خود بگنجانند و اگر آن‌ها حتی به مقدار کمی از چارچوب خارج شوند، دچار اضطراب می‌شوند. اما این نوع طرز فکر همیشه و با هر شخصی با شکست مواجه می‌شود. رابطه سالم زمانی شکل می‌گیرد که افراد به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند و آن‌ها را بپذیرند.

البته این موضوع به این معنی نیست که در رابطه به رشد یکدیگر کمک نکنیم. افراد می‌توانند نظرات خود را آزادانه ابراز کنند. به طور مثال شما می‌توانید به همسرتان بگویید که یک پوشش مناسب که کم‌تر جلب توجه کند می‌تواند نشان دهنده‌ی خودارزشمندی بیشتری باشد. اما نباید انتظار داشته باشید که همسرتان با شما موافق باشد و در صورت عدم توافق عصبانی شوید.

نحوه‌ی برخورد با تذکر همسر در مورد حجاب

همان طور که گفته شد بعضی از خانم‌ها نمی‌دانند که با اختلاف نظر در مورد حجاب با همسرشان چه برخوردی داشته باشند. در پاسخ به این شرایط باید گفت که اگر همسرتان از شیوه‌ی نامناسب برای ابراز نارضایتی‌اش استفاده کرد به او نحوه‌ی صحیح برخورد را که قبل‌تر گفته شد، یادآور شوید. اما در شرایطی که همسرتان از شیوه‌ی مناسب استفاده کرد و تنها نظر و احساسش را بدون امر و نهی با شما در میان گذاشت، در مورد حرف‌هایش فکر کنید. اگر با احساس او موافق نیستید برای او توضیح دهید که در مورد حجاب چه نظری دارید. اگر نتوانستید به یک نظر مشترک برسید با خودتان فکر کنید که این مسئله به چه میزان برای شما اهمیت دارد. از خودتان بپرسید که آیا میزان علاقه‌ی شما به انتخاب نوع پوششتان به اندازه‌ای هست که بر آن پافشاری کنید یا این مسئله آن‌قدر برایتان مهم نیست و می‌توانید به خاطر همسرتان اندکی گذشت داشته باشید. در نهایت این موضوع به باورهای شما باز می‌گردد.

حجاب و مشاوره قبل از ازدواج

یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است مراجعه به مشاور قبل از ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به زوجین کمک کند که به شناخت کامل‌تری از یکدیگر برسند و با آگاهی بیشتری تصمیم جدی برای ازدواج بگیرند. به طور مثال مشاور ازدواج می‌تواند این موضوع را روشن کند که طرف مقابل شما چه باورهایی در خصوص حجاب دارد و شما را با عواقب آن آشنا کند تا با آگاهی لازم تصمیم‌گیری کنید. در صورتی که با آگاهی به عواقب اختلاف در مورد حجاب تصمیم به ازدواج بگیرید، در صورت بروز مشکل راحت‌تر با آن کنار می‌آیید. مشاور به زوج‌ها می‌آموزد که لازم است با افرادی که از نظر شخصیتی به آن‌ها نزدیک هستند ازدواج کنند زیرا هر قدر که افراد به یکدیگر شبیه باشند باز هم در زندگی مشترک اختلافات بسیاری میان آن‌ها ایجاد می‌شود که لازم است با صبر و افزایش آگاهی بر آن‌ها غلبه کنند. حال اگر افراد در خصوص مسائل بنیادی نظیر حجاب نیز با یکدیگر مشکل داشته باشند، زندگی مشترک برایشان سخت‌تر خواهد بود.

به صورت کلی هر کس برای خودش می‌تواند تصمیم بگیرد، اگر با شخصی در رابطه هستید که در مورد حجاب با او اختلاف نظر دارید سعی نکنید که نظر خود را به او تحمیل کنید. اگر این موضوع برای شما بسیار حائز اهمیت است می‌توانید انتخاب کنید که در رابطه نمانید.

تلفن کلینیک روانشناسی

4.7/5 - (4 امتیاز)