مشاوره خانواده تلفنی

کمبود محبت و شک به همسر

کمبود محبت

زمانی که از کمبود محبت صحبت به میان می‌آید بیشتر زنان و دختران در ذهن نقش می‌بندد درست است که زنان نیاز به محبت و توجه بیشتر دارند و کمبود محبت احتمالاً باعث ضربه عاطفى در آنان می‌شود اما کمبود محبت در آقایان هم دیده می‌شود؛ اما در دختران و پسران به‌صورت متفاوتى بروز می‌کند در زنان با کلام و در مردان در رفتار نمود می‌یابد.

اما سؤال که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند این است که چگونه متوجه شوم رفتار یا کلام من از کمبود محبت است؟

این دردها منشأ جسمانى ندارند اما آسیب فکرى و روانى می‌تواند باعث آسیب جسمانى شود، برخى از نشانه‌های کمبود محبت که می‌توان به آن اشاره مرد شامل:

  • احساس تنهایى شدید
  • احساس دوست‌داشتنی نبودن
  • رفتارهاى چسبنده بیگانه بودن فرد در محیط و …

گاهى افراد به دلیل عدم آگاهی راه‌های اشتباهى براى برطرف کردن کمبود عاطفى خود انتخاب می‌کنند به‌طور مثال در کودکى با لجبازى و رفتارهای پرخطر و در بزرگ‌سالی با خیانت، تهدید، بزهکارى.

اما زمانى که روانشناسان آنان را راهنمایى و همراهى می‌کنند احتمال این آسیب‌ها کمتر می‌شود روانشناسان با توجه به اینکه فرد را با کمبود محبتش روبرو شود به او محبت بی‌قیدوشرط را آموزش می‌دهند مهارت رفع کمبود محبت به روش صحیح و مؤثر به دست می‌آورند.

کمبود محبت و شک به همسر

لزوم اعتماد در خانواده

از جمله عواملی که باعث استحکام در ازدواج و زندگی مشترک می‌شود، اعتماد متقابل و محبت بین زوج‌ها است. جنس و نوع محبتی که بین زن و شوهر به وجود می‌آید و پس‌ از آن برقرار می‌شود، با تمام دوستی‌ها و محبت‌هایی که آن دو تاکنون داشته‌اند و تجربه کرده‌اند، متفاوت است. محبت و صمیمیت بین زوج‌ها ناشی از اعتماد و انتخاب درست آن‌ها بر پایه ملاک‌های درست و منطقی‌شان برای ازدواج خواهد بود. زمانی که یکی یا هر دو زوج از همسرش کم‌توجهی و بی محبتی ببیند، به این معنا خواهد بود که یک یا برخی فاکتورهای لازم را نادیده گرفته است.

مشکلات شک و بدبینی بین زن و شوهر

وقتی بی توجهی (به هر علتی) از سوی همسر آغاز می‌گردد، به‌تدریج عشق و محبت بین آن‌ها کمرنگ خواهد شد، روابط بین آن‌ها رو به سردی می‌گراید و زوجین از یکدیگر فاصله خواهند گرفت در اینجاست که به خاطر کمبود محبت دریافتی زوجین دچار طلاق عاطفی خواهند شد و شک و تردید (عدم اطمینان به همسر) وارد زندگی می‌شود و این فکر که مبادا همسرم به دیگری علاقه‌مند شده باشد و … در ذهن هر یک متبادر خواهد شد و به دلیل حس مالکیتی که زن و شوهر نسبت به دیگری دارد سعی در کنترل همسر خواهند کرد، در این صورت دیگر حریم شخصی بی‌معنا خواهد بود، تنش و دل‌نگرانی راه خود را به زندگی باز می‌کند که از جمله عوامل ویرانگر زندگی خواهد بود و ادامه زندگی را غیرممکن می‌سازند، تنها در صورتی‌که زوجین از شک و تردید و کنترل یکدیگر دست‌بردارند ادامه زندگی محقق خواهد شد و در این راه می‌توانند از کمک مشاورین مجرب بهره گیرند.

جهت مشاوره با متخصصین روانشناسی خانواده سرای مشاور می‌توانید با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۳۹ از تلفن ثابت تماس بگیرید.

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (15 امتیاز)