آسیب روانی مادر

مادرم مشکل روانی دارد

یکی از مهم‌ترین روابطی که انسان‌ها دارند، رابطه با مادر است. مادران قلب خانه هستند و روان پریشی آن‌ها می‌تواند به ضرر تمامی اعضای خانواده تمام شود. متاسفانه برخی از مادران به دلیل این که وضعیت‌های غیر متعارف را پشت سر گذاشته‌اند، به انواع بیماری‌های روانی دچار شده‌اند. به همین دلیل کمی که پای درد و دل فرزندان چنین مادرهایی بنشینیم، متوجه می‌شویم که این بیماری در مادر تا چه حد بر روی فرزند تاثیر گذاشته است.

اگر شما هم از رفتار سمی و مشکل روانی مادر به ستوه آمده‌اید و اگر از خشم او می‌ترسید، با ما در سرای مشاور همراه باشید تا در مورد انواع بیماری‌های روانی شایع در مادران و راه حل برطرف کردن آن‌ها، آشنا شوید.

چرا سلامت روان مادر مهم است؟

قبل از این که وارد مباحث اصلی شویم، می‌خواهیم بدانیم که اصلا سلامت روان در مادران چیست. به طور کلی، سلامت روان به وضعیتی گفته می‌شود که روان یک فرد از هر نظر آسوده و سالم باشد. ما در طول زندگی با مشکلات مختلفی رو به رو می‌شویم که در صورت عدم وجود سلامت روان، این مشکلات ما را از پا در می‌آورند. همچنین نبود سلامت روان باعث می‌شود که استرس مدیریت نشود و ارتباطات ما با دیگران هم سخت شوند. با توجه به اینکه نقش مادر فوق‌العاده مهم و حیاتی در تربیت فرزندان است، نمی‌توان از کنار مشکل روانی مادر به آسودگی گذشت و باید تحت درمان موثر قرار گیرد.

عوامل به وجود آورنده مشکل روانی مادر

برای این که بتوانیم مشکلات روانی مادر را برطرف کنیم، اول از همه باید ریشه‌ی این مشکلات و عوامل سازنده این مشکلات را پیدا کنیم. عواملی که در ادامه آمده‌اند، عمده‌ترین دلایل هستند:

  • تجربیات ناگوار در زندگی
  • ضربه‌های عاطفی
  • مرگ عزیزان
  • عوامل ژنتیکی
  • تغییر ناگهانی فعالیت نورون‌های مغزی

داشتن مادر روانی چه تاثیری در روابط شما می گذارد؟

همه ما می‌دانیم که اگر رابطه فرزند با والدین خود رابطه‌ای صحیح نباشد، همه ضرر می‌کنند. یعنی هم والدین و هم فرزندان و تمامی اعضای خانواده، با ناهنجاری‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند. بدیهی است که وجود مادر روانی در قلب خانه بنیان خانواده را سست می‌کند. زمانی که مشکل روانی مادر غیر قابل کنترل باشد و او از این مشکل رنج ببرد و نتواند به خوبی خانه را مدیریت کند، ممکن است فرزندان هم در زندگی آینده خود دچار مشکلات متعددی شوند. اگر شما فرزندی هستید که نمی‌داند چگونه با رفتارهای سمی مادرش رفتار کند، به مقاله «با پدر و مادر بد چه کنیم» مراجعه کنید. وجود مادر سمی باعث می‌شود که فرزندان موقعیت‌های زیر را تجربه کنند:

  • فرزندان احساس ندامت، شرم یا گناه دارند و فکر می‌کنند که به اندازه کافی رشد نداشته‌اند.
  • فرزندان فکر می‌کنند که آنقدر که باید، خوب نیستند.
  • ارتباطات اجتماعی فرزندان و پدر خانواده با دیگران تضعیف می‌شود.
  • اعضای خانواده مدام حس بی ارزشی دارند.
  • کنترل خانواده سخت می‌شود.
  • ممکن است اعضای خانواده نیز به بیماری‌های روان یا آسیب‌های اجتماعی، دچار شوند.

البته مادر سمی با وجود این که باعث می‌شود خانواده سست شود، اما در مواقعی هم تاثیرات مثبت را بر روی فرزند خود می‌گذارد. البته چنین تاثیراتی نادر هستند اما چنین نیست که اصلا وجود نداشته باشند:

  1. فرد با دیگران خوب رفتار می‌کند.
  2. صبر فرد در مواجهه با افراد بداخلاق و عنق، بیشتر می‌شود.
  3. به دیگران توجه و برخی از مشکلات آن‌ها را درک می‌کند.

نکته: همواره به یاد داشته باشید که اغلب مادران برای این که سلامت روان خود را به دست بیاورند، به کمک مشاور نیاز دارند. مشاورانی با تجربه، آموزش‌دیده و زبده که عامل هر مشکل را شناسایی کرده و سپس با ارائه بهترین راه حل‌ها، این مشکل را برطرف می‌کنند. شما می‌توانید جهت رزرو وقت مشاوره با ما در سرای مشاور در تماس باشید.

افسردگی مادر

نکات مهم برای درمان مشکل روانی مادر

این که شما بتوانید بیماری‌های خود یا اعضای خانواده را شناسایی کرده و سلامت روان را به روح ‌خود و آن‌ها هدیه کنید، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛‌ بنابراین، لازم است که با روش‌های درمان مشکلات روانی مادر آشنایی داشته باشید و در صورت لزوم، آن‌ها را به کار ببندید.

در واقع، با به وجود آوردن یک سری تحولات ساده در زندگی روزمره و در رفتار خود می‌توانید شدت مشکلات روانی را به طور کامل از بین ببرید و زندگی سالم‌تری را تجربه کنید. ما در ادامه برخی از نکاتی که باعث می‌شوند مادران سلامت روان خود را به دست آورند را برای شما ذکر کردیم. چه شما در نقش مادر باشید یا فرزند، توجه به این نکات به شما کمک می‌کند:

  1. احساسات خود را بیان کنید: این که شما صحبت کنید و مشکلات خود را با افرادی که می‌دانید گوش شنوای خوبی دارند در میان بگذارید، باعث سبک‌تر شدن شما می‌شود. در این شرایط است که مقابله با وضعیت دشوار هم آسان می‌شود.
  2. فعال باشید: اگر به دنبال این هستید که سلامت روانی خود را باز گردانید، لازم است که فعالیت بدنی داشته باشید. در حقیقت با فعالیت‌های بدنی، فکر شما از مشغولیت‌های نابجا رها شده و بهبود پیدا می‌کند. همچنین، افزایش تمرکز و بهبود اعتماد به نفس هم با این گونه از فعالیت‌ها عاید شما می‌شوند.
  3. رژیم غذایی خوبی داشته باشید: دیگر تاکنون همه ما می‌دانیم که ذهن باید با استفاده از غذا رشد کند. حال اگر غذای خوبی برای ذهن در نظر گرفته نشود، چگونه ذهن سالم باشد؟ یکی از راهکارهای افزایش تحمل مشکل روانی مادر، خوردن غذاهای مناسب است. یک رژیم غذایی سالم علاوه بر این که باعث می‌شود روان شما سالم شود، از نظر فیزیکی نیز بدن شما را رشد می‌دهد.
  4. با دیگران ارتباط برقرار کنید: همواره سعی کنید خود را از تنهایی برهانید و با دیگران در ارتباط باشید. این ارتباط هم معلومات شما را افزایش می‌دهد، هم قدرت کلامی شما را بهتر می‌کند و هم احساس خوبی به شما می‌دهد. ضمن این که مغزتان هم استراحت کرده و پویاتر می‌شود.‌ پس از ارتباط با دیگران غافل شوید.
  5. مهارت‌های خود را مورد استفاده قرار دهید: اکثر افراد با استفاده از مهارت‌های خود، لذت می‌برند و این لذت بردن باعث می‌شود که ذهن بر مشکلاتی که پیش آمده است غلبه کند. این که شما با مهارت خود کاری کنید و چیزی بسازید و این که این هنر را به دیگران نمایش دهید، احساس اعتماد به نفس را در شما تقویت می‌کند.
  6. استراحت کنید: بسیاری از خانم‌ها به دلیل این که کارهای زیادی در خانه یا در محل کار دارند دچار اضطراب شده و استراحت کردن را به کل فراموش می‌کنند. تغییر دادن وضعیت و استراحت کردن، می‌تواند تمرکز شما بر انجام کارها را افزایش دهد. برای مثال اگر در خانه هستید و از تمیز کردن خانه خسته شده‌اید، می‌توانید دقایقی را روی مبل دراز بکشید و چشمان خود را روی هم بگذارید. تفریح و گردش هم استراحت مغز را افزایش می‌دهند. شما باید به خودتان وقت بدهید تا اضطرابتان تخلیه شود.
  7. به خودتان ایمان داشته باشید: داشتن اعتماد به نفس باعث می‌شود که یک فرد خود را باور کند، توانایی‌های خود را بشناسد و با استفاده از این توانایی‌ها در مسیر موفقیت حرکت کند. چه بسا افرادی که به دلیل نداشتن عزت نفس دچار انحرافات زندگی می‌شوند و در نهایت هم به انواع و اقسام بیماری‌های روانی تماس پیدا می‌کنند.
  8. کمک بخواهید: اگر می‌دانید که در طول روز یا در طول زندگی کارهایی را بر عهده دارید که نمی‌توانید از پس آن‌ها بر بیایید، بهتر است از دیگران کمک بگیرید. برای مثال مادران در انجام امور منزل می‌توانند از فرزندان خود به خصوص فرزندان دختر کمک بگیرند. در این صورت، نظم بر تمامی امور شما حاکم می‌شود و در نهایت احساس خوبی را به شما می‌دهد. احساسی مثبت و سازنده که رشد و پیشرفت را هم به دنبال دارد!

مراجعه به مشاوره خانواده برای درمان مشکل روانی مادر

همان طور که گفتیم، مادران برای برطرف کردن مشکلات و اختلالات روانی خود به مشاوره نیاز دارند. مشاوران اغلب با بررسی جنبه‌های عاطفی، روانی و روحی یک واقعه راه حل‌های مناسب را ارائه می‌کنند. این مشاور ابتدا با پرسیدن سوالات مختلف از یک فرد بیمار، او را به تشخیص بهتر ماجرا مجبور می‌کند و در نهایت ذهن مخاطب خود را با حرفه کلام تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاوره گرفتن از دیگران در زندگی نوعی حمایت به حساب می‌آید. افرادی که توانایی مشاوره با اطرافیان یا دوستان خود را ندارند، می‌توانند روی خدمات ما در سرای مشاور، حساب باز کنند. وقت مشاوره را از ما دریافت کنند.

ما در این مطلب در مورد مشکلات روانی مادر و روش‌ها درمان آن با شما صحبت کردیم. افرادی که از این مشکلات رنج می‌برند، باید به روانشناسان خبره مانند سرای مشاور مراجعه کنند و اختلالات ذهنی خود را از میان بردارند. این مشاوران در بهبود زندگی شما کمک زیادی می‌کنند و با ارائه راه‌حل‌های مناسب، روان مادران را بازسازی می‌کنند.

این اختلالات، انواع مختلفی مثل افسردگی، استرس و خودکشی را در بر می‌گیرند. استفاده از راهکارهای مختلفی که مشکلات این چنینی را برطرف می‌کنند هم اکنون در میان مادران متدوال است. خوردن غذای خوب و استراحت، اسکان داشتن به خود و مواردی از این قلیل، عزت نفس را افزایش داده و سلامت روان را به دنبال دارند.
تلفن کلینیک روانشناسی

4.8/5 - (6 امتیاز)