کاش-پسر-بودم

دوست دارم پسر باشم

امروزه بحث جنسیت میان جوان‌ترها بسیار داغ شده و رفتارها و کنش‌های این افراد باعث شده که دیگر با فیلتر سنتی گذشته به جنسیت نگاه نکنیم. تحقیقات پزشکی نیز نشان داده که نگاه صفر و یکی به جنسیت دیگر جوابگوی نیازهای امروزی بشر نیست و باید آن را مشابه یک طیف درنظر گرفت. درواقع بسیاری از افراد هستند که با اینکه از دید سنتی پسر هستند، اما رفتارها و گرایش‌های دخترانه از خود نشان می‌دهند و همچنین بالعکس، چه بسیار دخترانی هستند که دوست دارند پسر باشند.

اما ریشه این گرایش‌ها کجاست و آیا مبنای علمی محکمی برای آن‌ها وجود دارد؟ در این مطلب از سرای مشاور قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم تا اگر دختری به ذهنش رسید که دوست دارم پسر باشم، بتواند راه‌حل مناسبی برای این گرایش خود پیدا کند. با ما تا پایان این بحث جذاب همراه باشید.

طیف جنسیتی چیست؟

مواجهه با جنسیت گاه برای افرادی که در سنین نوجوانی به سر می‌برند به‌صورت یک چالش جلوه می‌کند. در هر دو گروه پسران و دختران نوجوان، فشارهای جامعه باعث می‌شود که گاهی جنسیت خود را با تحمیل و به‌صورت بیرونی بپذیرند، اما از درون احساس کنند که جنسیتی مخالف چیزی که به آن‌ها تحمیل شده، دارند. تحقیقات امروزی نشان داده که هرچند در دوران جنینی مشخص می‌شود که جنسیت یک کودک چیست، اما ممکن است فرد به‌خاطر تجربیات و حسیات درونی در طول زمان جنسیت خود را نپذیرفته و سعی کند گرایش‌هایی از خود نشان دهد که متعلق به جنس مخالفش است.

درباره دختران این کار با پوشیدن لباس‌های پسرانه، رفتن به محیط‌های مردانه و علاقه به کارهایی که پسران دوست دارند مثل ورزش‌های مردانه و انجام کارهای سخت بروز می‌کند. به همین دلیل است که امروزه از چیزی به نام طیف جنسیتی صحبت می‌شود که مطابق آن جنسیت فقط به مرد و زن تقسیم نمی‌شود، بلکه یک حالت سیال دارد.

دوست دارم پسر باشم: علت ایجاد

همان طور که گفته شد یک پسر ممکن است ویژگی‌های دخترانه‌اش پر رنگ‌تر از تعریف پذیرفته شده یک جامعه باشد. همچنین یک دختر ممکن است خصوصیات پسرانه‌اش غالب‌تر باشد. زمانی که در مورد ویژگی‌های پسرانه و دخترانه صحبت می‌کنیم، منظور چارچوب‌های پذیرفته شده و تعریف شده در جامعه است که برای افراد زیادی ممکن است صدق نکند. علت ایجاد خصوصیات اخلاقی تحت تاثیر ژنتیک و هورمون‌هاست. همچنین محیط زندگی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به طور مثال در خانه‌ای که تاکید بسیاری به نظم می‌شود ممکن است فرزند تمایل بیشتری به شکستن چارچوب‌ها پیدا کند. در این حالت فرد بدون این که خودش متوجه باشد برای مخالفت با نظم و چارچوب‌های اجتماعی تمایلاتی نیز درونش شکل می‌گیرد. البته این فقط یک مثال است و برای همه موارد صدق نمی‌کند.

تفاوت میان طیف جنسیتی و ترنس چیست؟

توجه داشته باشید که تفاوتی اساسی میان افرادی که جنسیتی سیال دارند با کسانی که ترنس هستند، وجود دارد. شخصی که ترنس است لزوما جنسیتی سیال ندارد و تغییر جنسیت وی به‌صورت صفر و یکی رخ می‌دهد. درواقع افرادی که ترنس هستند عموما تا سنین جوانی یک جنسیت ویژه دارند (مثلا دختر هستند) اما از یک سن به بعد جنسیت آن‌ها کاملا تغییر می‌کند (پسر می‌شوند). چنین تغییر سریعی با تغییری که در افراد با جنسیت سیال رخ می‌دهد، مشابه نیست و به همین دلیل نباید فکرکنیم که هرکس که جنسیتی سیال دارد حتما یک ترنس است و باید کاملا جنسیت قبلی خود را انکار کرده و به جنسیت جدید روی آورد.

دوست-دارم-پسر-باشم

ارتباط میان طیف جنسیتی و سلامت در کودکان و نوجوانان چیست؟

بسیاری از خانواده‌ها از داشتن دخترانی با جنسیت سیال واهمه دارند و آن را نشانی از بیماری فرزندشان می‌دانند. اما آیا جای نگرانی وجود دارد؟ جنسیت سیال نشانه هیچ بیماری خاصی نیست و این بازخوردهایی که از سمت جامعه به نوجوانان با چنین ویژگی داده می‌شود است، ممکن است آن‌ها را بیمار کند. فرض کنید دختری با جنسیت سیال وجود دارد که دوست دارد پسر باشد یا دوست داشته باشد کارهای مردانه انجام دهد. مثلا دوست داشته باشد تعمیرکار خودرو شود و البته در جامعه‌ای زندگی می‌کند که چنین کاری را فقط شایسته مردان می‌دانند و اگر دختری این کار را انجام دهد، عملکرد او ناهنجار تلقی می‌شود.

چنین دختری بعد از مدتی متوجه می‌شود که فشار زیادی از سمت جامعه به او وارد می‌شود و این استرس طولانی‌مدت می‌تواند باعث شود که سلامت او در خطر افتد. برای همین خود مورد بیمار نیست، بلکه فشار و استرسی که از سمت جامعه یا حتی خانواده به وی وارد می‌شود ممکن است سلامت او را در خطر اندازد. تحقیقات نشان داده افراد ترنس چنین فشار و استرسی را تا سه برابر افراد با جنسیت سیال تجربه می‌کنند و این باعث می‌شود که سلامت بدن و ذهن آن‌ها به خطر افتد.

چطور می‌توانیم از اشخاص با طیف جنسیتی حمایت کنیم؟

در برخورد با دخترانی که به این نتیجه رسیده‌اند که دوست دارم پسر باشم باید چطور رفتار کرد تا هم سلامت ذهن و بدن آن‌ها به خطر نیفتد و هم راحت‌تر سیال بودن جنسیت خود را بپذیرند؟ اگر در اطراف شما کودک یا نوجوانی با چنین ویژگی وجود دارد سعی کنید چند توصیه زیر را در نظر بگیرید تا نشان دهید که حامی او هستید:

  • به او گوش دهید و برای تجربیات و احساساتش ارزش قائل شوید و آن‌ها را بپذیرید.
  • در دورانی که دختری نوجوان در حال تجربه رفتارهای جنس مخالف است، صبور باشید و گاهی با وی همراه شوید.
  • اگر متوجه شدید که دختر نوجوان شما به‌شدت تحت تاثیر تغییر جنسیتی قرار گرفته، بدون نتیجه‌گیری و برخوردهای تند، این موضوع را با یک فرد متخصص در میان بگذارید تا راهکارهای لازم در اختیار شما و به خصوص دخترتان قرار بگیرد.

جمع‌بندی و خدمات سرای مشاور

در این مقاله سعی شد با استفاده از تحقیقات روز دنیا، مسئله جنسیت که بسیار در میان نوجوانان شایع شده به صورت علمی بررسی شود. در پایان اگر قصد دارید به‌صورت دقیق‌تر و همراه با یک فرد متخصص به این موضوع بپردازید، می‌توانید از خدمات سرای مشاور استفاده کنید. توجه داشته باشید که موضوع جنسیت یا این حس که دوست دارم پسر باشم می‌تواند بسیار گیج کننده باشد و کمک گرفتن از فرد متخصص بسیار کمک کننده است.

منابع:

https://www.health.harvard.edu/blog/gender-fluidity-what-it-means-and-why-support-matters-2020120321544

https://medlineplus.gov/ency/article/001527.htm

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gender-dysphoria/symptoms-causes/syc-20475255

تلفن کلینیک روانشناسی

4.7/5 - (4 امتیاز)