افسردگی در مردان

درمان افسردگی در مردان

افسردگی در مردان یا زنان یک بیماری روحی و روانی جدی است که باعث می‌شود تا فرد احساس ناراحتی و غم را تجربه کند. این احساس روی زندگی روزانه و افکار و احساسات افراد تاثیر می‌گذارد. مثلا امکان دارد افراد احساس پوچی و تحریک‌پذیری داشته باشند یا لذت و علایق خود را نسبت به چیزهایی که قبلا از آن احساس خشنودی و رضایت داشتند از دست بدهند. البته احساس غم و ناراحتی تا ۲ هفته کاملا طبیعی است، اما بیش از این مدت ممکن است افسردگی باشد.

هرچند که افسردگی در مردان در جوامع مختلف نادیده گرفته می‌شود، اما آن‌ها هم این احساس را تجربه می‌کنند، درست برخلاف تصور عموم که مردانگی را حرف نزدن و پنهان کردن احساسات می‌دانند. حقیقت این است که مردان نیز دچار افسردگی می‌شوند و این بیماری روحی روی هر دو جنس تاثیر می‌گذارد. علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان شبیه به افسردگی در زنان است، اما مردان اغلب اوقات تمایل دارند که این احساس را پنهان کنند. ما در این نوشتار از سرای مشاور قصد داریم به روش‌های درمان افسردگی در مردان و علائم و نشانه‌های آن بپردازیم.

علائم و نشانه های افسردگی در مردان

شناخت و درک نشانه‌های افسردگی در مردان کمی دشوار است، زیرا آقایان همواره سعی دارند تا احساسات خود را انکار کنند تا قوی به نظر برسند. معمولا مردان در جامعه تلاش می‌کنند احساسات خود را مخفی کنند یا با بروز رفتاری دیگر مشکل اصلی را پنهان نمایند. افسردگی در مردان معمولا با علائمی مثل از دست دادن اشتها و وزن، اختلالات خواب، خستگی و نقص تمرکز و حتی خشم در خفا بروز می‌کند، اما مهمترین نشانه‌های افسردگی در مردان معمولا شامل موارد زیر است:

  • درد جسمی؛ گاهی اوقات نشانه افسردگی در آقایان با علائم فیزیکی مثل کمردرد، سردردهای مکرر، مشکلات خواب، اختلالات جنسی یا گوارشی بروز می‌یابد که با درمان ساده بهبود نمی‌یابند.
  • خشم؛ دومین علامت افسردگی در مردان، خشم است. آن‌ها در برابر هر موضوعی تحریک‌پذیر می‌شوند. مثلا در برابر انتقاد دیگران سریع واکنش نشان می‌دهند، حس شوخ‌طبعی را از دست می‌دهند و در زمان رانندگی با کوچک‌ترین اشتباه دیگران، عصبانی می‌شوند. برخی از مردان هم ممکن است کنترل‌گر شوند.
  • بروز رفتار ناایمن؛ مثلا انجام ورزش‌های خطرناک بدون اینکه تجربه داشته باشد، رانندگی خطرناک و ناایمن یا درگیر شدن در یک رابطه خطرناک و بدون امنیت. همچنین ممکن مداوم مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده کنند یا حتی در شرط‌بندی و قمار وارد شوند.

علت افسردگی در مردان چیست؟

افسردگی ممکن است به خاطر طیف وسیعی از عوامل ایجاد شود که برای هر فرد متفاوت است و هیچ دلیل واحدی برای مبتلا شدن مردان به افسردگی وجود ندارد. عوامل بیولوژیکی، محیطی، روانی و انتخاب سبک زندگی و حتی تغذیه در بروز این حالت دخیل هستند. در برخی از افراد، وقوع رویدادهای چالش‌برانگیز مثل مرگ یکی از اعضای خانواده، بیکاری و استرس در محل کار باعث بروز افسردگی شود. تجربه نشان داده که علت افسردگی در مردان می‌تواند ریشه در مسائل زیر داشته باشد، مثلا اگر:

  • فردی که یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش مبتلا به افسردگی است.
  • فرد دارای شخصیت مستعد افسردگی است؛ مثلا مدام نگران است و دیدگاه کمال‌گرایانه دارد.
  • فردی تنهاست؛ به عنوان مثال در زمان همه‌گیری کووید ۱۹، مردان بسیاری به خاطر گوشه‌گیری و دور از اجتماع بودن، دوره‌هایی از افسردگی را تجربه کردند.
  • گاهی اوقات هم افراد یا منحصرا آقایان بدون دلیل واضحی احساس افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • ناتوانی در مقابله با چالش‌ها و موقعیت‌های استرس‌زا
  • سابقه مصرف مواد مخدر و الکل
  • تروما و آسیب‌های اوایل دوران کودکی
  • انزوا به خاطر کهولت سن و پیری
  • ناتوانی جنسی

درمان افسردگی در مردان

روش‌های درمان افسردگی در مردان

برای درمان افسردگی در مردان اولین و مهمترین نکته این است که فرد گرفتار مشکل خود را بپذیرد و دست از انکار بردارد. پیشنهاد می‌کنیم از یک فرد متخصص روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید. درمان افسردگی در مردان اغلب با گفتگو درمانی، دارو یا هر دوی این‌ها باهم انجام می‌شود. یک متخصص می‌تواند با ایجاد یک برنامه درمانی مناسب کمک‌کننده باشد.

برای درمان افسردگی در مردان در ابتدا لازم است یک قرار ملاقات با متخصص روان‌درمانگر آغاز شود و در ادامه با توجه به شرایط فرد ممکن است توسط روانشناس یا روانپزشک متخصص روش‌های درمان زیر پیشنهاد شود:

  1. درمان شناختی رفتاری (cognitive behavioral therapy)
  2. درمان بین فردی (interpersonal therapy)
  3. درمان با حل مساله
  4. روان‌درمانی
  5. دارو درمانی

البته انتخاب روش درمانی بستگی به میزان شدت افسردگی دارد. برای موارد شدیدتر ممکن است بلافاصله دارو برای کمک به کاهش برخی علائم فیزیکی، ذهنی، احساسی و رفتاری افسردگی در مردان تجویز شود؛ مثلا در مواردی که فرد افکار خودکشی در ذهن دارد یا حتی اقدام به خودکشی کرده است. معمولا از داروهایی مثل سرترالین یا پاروکستین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. گاهی هم با توجه به شرایط فرد، متخصص داروهای دیگری را پیشنهاد می‌دهد.

روش‌های دیگر درمان این اختلال شامل موارد زیر است:

  • مراقبه و سبک زندگی سالم؛ گاهی درمان افسردگی در مردان با تغییر شیوه زندگی امکان‌پذیر است. مراقبه و مدیتیشن برای دور شدن از تنش‌های زندگی روتین، ورزش مداوم و تغذیه سالم، اجتناب از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، یوگا و گاهی هم طب سوزنی برای درمان اختلال افسردگی در مردان توسط مشاور و متخصص پیشنهاد می‌شود.

عوامل اصلی که در انتها منجربه افسردگی در آقایان می‌شوند، اضطراب و استرس هستند. مدیتیشن و مراقبه باعث می‌شود که نشخوار ذهنی و تمرکز بر افکار و احساسات منفی متوقف شود و به جای آن فرد بیشتر در زمان حال حضور داشته باشد. طی تحقیقی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته، مصرف سبزیجات، میوه، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.

سرای مشاور و خدماتی که برای درمان افسردگی در مردان ارائه می‌دهد

افسردگی در مردان یک پدیده شایع است که اغلب اوقات به خاطر باورهای اجتماعی که مردان باید قوی باشند، در پشت خشم، رفتارهای خطرناک و دردهای جسمانی پنهان می‌شود. امروزه در پژوهش‌ها و مطالعات متعدد ثابت شده که افسردگی بیماری روحی و روانی است که مردان نیز ممکن است درگیر آن شوند. نشانه‌های افسردگی در آقایان معمولا با عدم تمایل به انجام فعالیت‌های روزانه، عصبانیت یا حتی مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی بروز یابد. سرای مشاور با ارائه خدمات مشاوره تلفنی و حضوری می‌تواند به درمان افسردگی در مردان کمک کند.

منابع:

https://www.webmd.com/depression/depression-men

https://www.helpguide.org/articles/depression/depression-in-men.htm

https://www.healthdirect.gov.au/depression-in-men

https://www.healthline.com/health/depression/symptoms-of-depression-in-men#treatment-options

https://www.health.harvard.edu/blog/diet-and-depression-2018022213309#:~:text=A%20dietary%20pattern%20characterized%20by%20a%20high%20consumption%20of%20red,an%20increased%20risk%20of%20depression.%22

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (2 امتیاز)