مشاوره خانواده تلفنی

با مرد و شوهر خسیس چه کنیم؟

ازدواج یا رابطه یعنی به هم پیوستن یک زن و یک مرد تا با سرویس‌دهی کامل‌تری به هم در یک محیط زندگی کنند و موجب افزایش کیفیت سبک زندگی هم شوند. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که زن آرامش خانواده و مرد رفاه و امکانات لازم برای آسایش خانواده را در نقش خود می‌پذیرد. بنا بر چنین تقسیمی خسیس بودن شوهر ازلحاظ روانی نه‌تنها بر خلق زن بلکه بر وضعیت کلی خانواده بسیار تأثیر دارد.

تعریف واژه خسیس

خسیس یعنی کسی که از خرج کردن مال خودداری می‌کند، آن‌هم زمانی که خودش یا اطرافیانش به چیزی نیاز دارند.

البته ازلحاظ روانشناسی این خسیس بودن فقط در مورد مسائل مالی نیست، برخی افراد در محبت کردن، احترام گذاشتن و توجه کردن نیز خسیس هستند.

خسیس برای دیگران:

برخی افراد به‌نوعی منفعت‌طلب هستند و برای غیرخودی خرج نمی‌کنند. چنین افرادی نوع خاصی از سبک خرج کردن و مدیریت مالی را دارند که طبق اولویت‌ها خرج می‌کنند و به افراد خسیس شباهت نزدیکی دارند.

تلفن کلینیک روانشناسی

تشخیص و تست خسیس بودن یا نبودن مرد

خسیس یا ولخرج بودن افراد یک ویژگی نسبی است، یعنی یک نفر نسبت به دیگری ولخرج‌تر و دیگری نسبت به او خسیس‌تر است.

زمینه‌های خسیس شدن

  • زمینه مالی ضعیف از کودکی و ترس از کم‌پولی.
  • تلاش زیاد برای به دست آوردن پول و قدر آن را دانستن.
  • سبک تربیتی والدین و مدیریت اقتصادی از سنین پایین.
  • آن دسته از تیپ‌های شخصیت وسواسی.

آسیب‌پذیری حس خساست

برخی افراد اتفاقاتی شامل فقدان پشتوانه مالی را تجربه کردند و این ذهنیت را دارند که ممکن است فاجعه‌ای پیش بیاید و حتماً نیاز به پس‌انداز مالی هرچه بیشتر و بیشتر است. روانشناس هسته‌های فکری چنین افرادی را جست‌وجو می‌کند.

افراد خسیس از زندگی خود کمتر لذت می‌برند و این زمینه افسردگی را در آن‌ها فراهم می‌کند. در مشاوره‌های فردی یا مشاوره‌های خانواده مشکلات ممکن است علامتی ناشی از اختلال افسردگی را نشان دهند که با این خصلت مرتبط است.

کمک روانشناس و مشاور در چنین موقعیتی چیست؟

شوهرهای خسیس گاهی چند خصلت خوب مثل مهربانی، قابل‌اعتماد بودن و … دارند که اغلب همسرشان را آزار می‌دهد و مدام می‌پرسند؛ چرا؟! چرا باوجوداین خوبی‌ها این خصلت را دارد؟ مگر من حق لذت بردن از زندگی‌ام را ندارم؟

روانشناس در مورد خساست امور زیر را پی گیری می‌کند؛

راهکارهای لازم جهت رفع زمینه روانشناختی خساست را معرفی می‌کند.

مشاوره خانواده ، خسیس بودن شوهر

در مصاحبه بالینی با خانم‌ها سطح سلامت روانی آن‌ها را ارزیابی می‌کند و میزان تأثیر این خصلت شوهر بر کیفیت عملکرد آن‌ها در زندگی را مشخص می‌کند.

روانشناس زمینه‌های قبلی که در یک زن وجود دارد و او را نسبت به خسیس بودن یک زن بیشتر حساس و بیشتر آسیب‌پذیر می‌کند، بررسی می‌کند.

روانشناس طی مصاحبه این مدل شخصیت و فاکتورهای زمینه‌ساز آن را شناسایی می‌کند و هر آنچه برای مدیریت شخصی، رفع مشکلات بین فردی و درمان آسیب روانی طرفین لازم است را در مشاوره پی گیری می‌کند.

روانشناسی درزمینهٔ عادت‌های محکم و جاافتاده گاهی برای پذیرش خصلت در اطرافیان و کنار آمدن با آن‌ها راهبردهایی را پیشنهاد می‌کند، همسر و اعضای خانواده اگر فکر کنند که این عادت فرد است و عمداً نیست که برای آن‌ها سخت بگیرد شرایط روحی بهتری برای خود ایجاد می‌کنند.

مرز خطر خسیس بودن شوهر

شاید خسیس بودن در خیلی از زمینه‌ها آسیبی به همراه نداشته باشد ولی در برخی زمینه‌ها به‌ویژه خرج کردن برای دوا و درمان بسیار مهم و خطرناک است. ازاین‌جهت سرپرستی که از شانس بد روزگار خسیس باشد به‌شدت دیگران را دچار ناراحتی و غم می‌کند. در چنین مواردی روان‌درمانی چنین خصلتی بسیار ضرورت دارد.

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (8 امتیاز)