مرد رفیق باز

با شوهر رفیق باز چگونه برخورد کنیم

همه‌ی ما احتمالا واژه رفیق باز را شنیده باشیم اما ندانیم این واژه دقیقا به چه معنی است و مرز میان اجتماعی بودن و رفیق بازی چیست؟ داشتن دوست و ارتباط اجتماعی در سلامت فردی می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و حتی به سلامت خانواده و زندگی مشترک نیز کمک کند اما زمانی که این ارتباط از تعادل خارج شود به همان اندازه می‌تواند آسیب‌زا شود.

بسیاری از خانم‌ها با این ادعا که شوهرم رفیق ‌باز است به مشاور مراجعه کرده و به دنبال راه‌کاری هستند تا بتوانند ارتباط همسرشان را با دوستانش کم‌تر کنند.

ما در این مقاله به مسئله‌ی رفیق ‌بازی شوهر و راه‌کارهای برخورد با آن پرداخته‌ایم.

شوهر رفیق باز چگونه تعریف می‌شود؟

این که همسر شما ساعاتی را به گذراندن وقت با دوستانش اختصاص دهد به معنی رفیق بازی نیست. همان‌طور که گفته شد داشتن دوست و روابط اجتماعی در رشد و سلامت فردی می‌تواند کمک کننده باشد. ممکن است همسر شما قبل از ازدواج دوستانی داشته که روزانه ساعات بسیاری را با آن‌ها سپری کرده باشد، حال بعد از ازدواج شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این رابطه به یک باره بسیار محدود شود. بعد از ازدواج به صورت ناخودآگاه اولویت‌های افراد دستخوش تغییراتی شده و مسئولیت‌ها تغییر می‌کند‌. این موضوع باعث می‌شود که فرد نتواند به اندازه قبل برای روابط دوستی خود وقت بگذارد.

اگر همسر شما بیشتر اوقات فراغت خود را به دوستانش اختصاص می‌دهد و به نیاز طبیعی و منطقی شما به معاشرت و تفریح دو نفره توجه نمی‌کند و علاوه بر آن مسئولیت‌هایش را به عنوان یک همسر انجام نمی‌دهد می‌توان از واژه رفیق‌ باز برای او استفاده کرد‌.

حال شاید این سوال مطرح شود که نیاز طبیعی چگونه تعریف می‌شود و مرز میان نیاز منطقی یا افراطی چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که نباید انتظار داشته باشید که شما همه‌ی زندگی همسرتان بوده و در هر چیزی با یکدیگر مشترک باشید. زندگی مشترک به این معنی است که دو فرد مستقل که می‌توانند به تنهایی از زندگی لذت ببرند و زندگی مستقلی دارند تصمیم بگیرند که در کنار یکدیگر زندگی کنند و در یکسری مسائل با یکدیگر سهیم باشند.

شوهر رفیق باز چه اشتباهی را مرتکب می‌شود؟

اگر مقوله دوست داشتن را کنار بگذاریم و به شکل منطقی به ازدواج نگاه کنیم، منطقی است که وقتی فردی را انتخاب می‌کنیم تا مابقی عمر خود را در کنارش باشیم و قطعا زمان زیادی را در کنارش هستیم، اولویت بیشتری برایش قائل شویم زیرا حس و حال فرد مقابل به میزان بیشتری بر زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود.

رفیق بازی شوهر به همسرش این حس را می‌دهد که اولویت زندگی او نیست که این موضوع باعث تضعیف اعتماد به نفسش شده و عواقبی خواهد داشت که در نهایت به خود مرد باز می‌گردد.

زمانی که ازدواج می‌کنیم ممکن است دوستان مجردمان نتوانند درک کنند که دیگر نمی‌توانیم مانند قبل برای آن‌ها وقت بگذاریم و شاید ما را در موقعیتی قرار دهند که میان آن‌ها و همسرمان یکی را انتخاب کنیم. بهتر است که بعد از ازدواج رابطه خود را با دوستانی ادامه دهیم که بتوانند تغییرات زندگی ما را درک کرده و از آن‌ها حمایت کنند.

چگونه همسرم رو از رفیق بازی دور کنم

نحوه‌ی برخورد با رفیق بازی شوهر

در خصوص احساس خود با همسرتان صحبت کنید.

صحبت کردن مهم‌ترین راه‌حل در حل تعارضات زناشویی است. زوج‌هایی که به نظر می‌رسد رابطه بهتری دارند بی‌شک مهارت ارتباطی بالاتری داشته و زمان‌های زیادی را به صحبت‌های طولانی اختصاص داده‌اند. صحبت کردن به این معنی نیست که هر بار که همسرتان به شما در خصوص بیرون رفتن با دوستانش اطلاع می‌دهد غر بزنید یا عصبانی شوید، بلکه به این معنی است که در خصوص احساس و نیازهای خود صحبت کنید‌. با خودتان فکر کنید زمانی که همسرتان زمان زیادی در کنار دوستانش هست، چه حسی دارید که باعث ناراحتی‌تان می‌شود؟ با همسرتان در خصوص احساسات درونی خود صحبت کنید‌. به طور مثال به او بگویید که وقتی ترجیح می‌دهد اوقات فراغتش را با دوستانش به جای شما سپری کنید احساس تنهایی یا طرد شدن می‌کنید‌‌‌.

لذت معاشرت با دوستانش را برایش بازآفرینی کنید.

از همسرتان بپرسید که در معاشرت با دوستانش چه نیازی از او برطرف می‌شود یا چه لذتی می‌برد، شاید بتوانید شما نیاز او را برطرف کنید. به طور مثال شاید همسرتان به بازی‌های ویدیویی علاقه دارد و در کنار دوستانش بازی می‌کند، شاید اگر شما به جای دوستانش با او بازی کنید نیاز او به معاشرت با دوستانش کم‌تر شود. در مثالی دیگر شاید همسرتان به پیاده‌روی علاقه دارد و برای این کار نیاز به همراه دارد، اگر شما بتوانید همراه همسرتان باشید شاید رفیق ‌بازی شوهرتان کم‌تر شود و به این ترتیب با داشتن تفریحات دونفره زمان بیشتری را در کنار یکدیگر سپری کنید.

برنامه‌ی تفریحی بچینید

زمانی که شما هیچ برنامه خاصی برای آخر هفته ندارید، وقتی که همسرتان با پیشنهادهای دوستانش مواجه می‌شود ممکن است به آن‌ها جواب مثبت بدهد. اگر می‌خواهید که تفریح دو نفره داشته باشید، برای این موضوع برنامه بچینید و با همسرتان در میان بگذارید. معاشرت با زوج‌های دیگر می‌تواند در این شرایط اوقات خوشی را برایتان فراهم کند و علاوه بر ارتباط اجتماعی و معاشرت تفریح دو نفره نیز محسوب شود. ممکن است با خودتان فکر کنید که چرا همسرتان برای بودن در کنار شما برنامه‌ریزی نمی‌کند و شاید بیشتر از این که به گذراندن وقت با همسرتان علاقه داشته باشید به این موضوع علاقه‌مند باشید که همسرتان بخواهد با شما وقت بگذراند. این نوع تفکرات و احساسات صحیح نبوده و به آن‌ها پاسخ داده نخواهد شد. در نهایت برای این که احساس بهتری داشته باشید لازم است که به این افکار اعتنایی نکنید و اگر نیاز به معاشرت بیشتر با همسرتان دارید، خودتان برای رفع نیازتان اقدام کنید.

به مشاور مراجعه کنید

ممکن است رفیق بازی شوهرتان به دلیل کم توجهی شما باشد یا شاید به اندازه کافی از خانه ماندن حس خوبی دریافت نکند. در حالت دیگر ممکن است همسرتان از ابتدا رفیق باز بوده و شما با علم به این موضوع با او ازدواج کرده و به امید تغییر او بوده‌اید. مراجعه به مشاور و روان‌شناس چه به صورت فردی یا به همراه همسرتان به شما کمک می‌کند که به درک بهتری نسبت به موقعیت خود رسیده و کم‌تر احساس سردرگمی کنید. مشاور به شما و همسرتان کمک می‌کند که در زمان کوتاه‌تری بتوانید مشکل خود را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام نمایید.

تلفن کلینیک روانشناسی

 

4.7/5 - (7 امتیاز)