مشاوره خانواده تلفنی

شوهر وابسته به خانواده

شوهر وابسته به خانواده تعبیری است که برخی از خانم‌های جوان در ارتباط با همسر خود به کار می‌برند. آیا شما هم فکر می‌کنید شوهرتان بیش از حد با خانواده خود ارتباط دارد؟ آیا احساس می‌کنید خانواده‌ی شوهر و به خصوص مادر، در زندگی شما مداخله و نقش پررنگی دارند؟

این افکار و احساسات در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می‌تواند سبب ناراحتی و ایجاد تنش میان زوجین شود. در این مقاله در خصوص نشانه‌های شوهر وابسته به خانواده و نحوه برخورد با آن صحبت شده است.

نشانه‌های شوهر وابسته

نشانه‌های شوهر وابسته به خانواده شامل موارد زیر است:

– او به ظاهر فرد مستقلی است، اما در واقع از لحاظ عاطفی و عقلی به خانواده‌ی خود و به ویژه مادر وابسته است.

– او بدون مشورت با خانواده‌اش هیچ تصمیمی نمی‌گیرد.

– ممکن است با شما هم عقیده باشد، اما صحبت‌های خانواده نظر او را تغییر می‌دهد.

– شوهر وابسته به خانواده از هر فرصتی برای بودن با خانواده‌اش استفاده می‌کند.

– او دوست دارد کارها را به میل خودش یا شما انجام دهد، اما ترسش از طرد شدن توسط خانواده سبب می‌شود که بر اساس نظر آن‌ها کارها و تصمیمات خود را تنظیم ‌کند..

– اگر شوهر شما وابسته به خانواده باشد، حتی در برابر خواسته‌ها و تصمیم‌های بی‌منطق آن‌ها نیز مخالفتی از خود بروز نمی‌دهد.

علت وابستگی شوهر به خانواده

وابستگی شوهر به خانواده می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها ریشه در کودکی و نحوه تربیت فرزند پسر دارد. به طور مثال وابستگی زیاد والدین به فرزندان و حمایت‌های بیش از حد و یا کنترل‌گر بودن والدین می‌تواند سبب شود که به فرزندان فرصت کافی برای پیدا کردن هویت خود و رسیدن به استقلال داده نشود. موضوع عدم استقلال ذهنی قبل از ازدواج یکی از دلایل اصلی وابستگی شوهر به خانواده است.

بسیاری از افراد قبل از این که به استقلال برسند، برای ازدواج اقدام می‌کنند. استقلال فقط از لحاظ مالی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و جنبه‌های مختلفی دارد، اما متاسفانه بسیاری از خانم‌ها و خانواده‌ها فقط استقلال مالی را ملاک قرار می‌دهند. فردی که به استقلال رسیده باشد از روی نیاز، احساس کمبود و یا مشکل تمیز بودن خانه و تهیه غذا، ازدواج نمی‌کند و به تنهایی هم می‌تواند بدون هیچ مشکلی زندگی کند و از شرایط خود خوشحال باشد. متاسفانه به دلیل فرهنگ اشتباه در کشور ما اکثر افراد قبل از این مرحله برای ازدواج اقدام می‌کنند که در پی آن مشکلات بسیاری نیز ایجاد می‌شود.

نحوه‌ی برخورد با شوهر وابسته

شاید در برخورد با شوهر وابسته‌ به خانواده به بن‌بست رسیده باشید، اما باید گفت که همیشه راهی وجود دارد که شما امتحان نکرده‌اید؛ پس احساس نا امیدی نکنید و به ادامه مطلب توجه کنید.

در درجه‌ی اول اعتماد همسر خود را جلب کنید. از خانواده‌اش انتقاد نکنید. مطمئن باشید در این مواقع جبهه‌گیری آخرین و بدترین راه است. این افراد به شدت به خانواده‌ی خود متکی و وفادار هستند. در صورت بدگویی از آن‌ها او از شما فاصله خواهد گرفت.

شوهر وابسته به خانواده

سعی کنید نسبت به خانواده‌اش ابراز علاقه کنید. از آن‌ها با احترام یاد کنید. به همسر خود پیشنهاد کنید برای هر تصمیمی با خانواده‌ی خود مشورت کند و پس از آن یک بار دیگر مسئله را با شما مورد بررسی قرار دهد و در مورد خوب یا بد بودن آن فکر کند. با این رویه می‌توانید به شوهر وابسته به خانواده خود نشان دهید که شما نیز دلسوز او هستید.

سعی کنید زمانی که با شما وقت می‌گذارند و در خانه است بهترین اوقات او باشد. در خانه فضایی آرام و لذت بخش محیا کنید تا بودن در کنار شما را با هیچ چیز عوض نکند.

شما به عنوان همسر باید بتوانید مشکلات و ضعف‌های شوهرتان را بدون قضاوت و ناراحتی به او نشان دهید تا با کمک یکدیگر بر مشکلات غلبه کنید. گاهی لازم است که به آرامی از مشکلاتی که اظهار نظرهای بی‌مورد خانواده‌اش برای زندگی شما ایجاد کرده، صحبت کنید تا او متوجه شرایط پیش آمده شود. این را در نظر داشته باشید که شاید او واقعا متوجه رفتار خودش نیست. هر چیزی را به پای این نگذارید که او نسبت به شما بی‌مهر است و خانواده‌اش اولویت بالاتری در مقایسه با شما دارد.

وابستگی مادر شوهر به پسرش

وابستگی مادر به پسر بسیار شایع است و سبب می‌شود زمانی که این پسر ازدواج کرد و تشکیل زندگی داد، نتواند به طور کامل مستقل شود.

ممکن است مادر شوهر یک زن تنها و بدون همسر باشد. او با سر و سامان گرفتن پسر خود این ترس را دارد که برای همیشه تنها شود. ترس از دست دادن فرزند و حامی باعث می‌شود سعی کند پسرش را به سمت خود جلب کند. این سندروم را از نظر علمی به آشیان خالی تعبیر می‌کنند.

برای مقابله با این موضوع لازم است که مادر ارتباطات اجتماعی خود را بیشتر کند و وقت خود را با سفرهای سیاحتی و زیارتی و دوره‌های آموزشی با استفاده از امکانات فرهنگسراها و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی پر کند.

بهتر است که در برخورد با این مشکل، شما با مادر شوهر خود ارتباط خوبی برقرار کنید و با او دچار تضاد نشوید. این که شوهرتان بیش از حد به مادرش وابسته است، دلیلی بر بد بودن مادر شوهرتان نیست. یکی از فرهنگ‌های غلط در کشور ما این است که والدین و به خصوص زنان بعد از بچه‌دار شدن همه آرزوها و خواسته‌هایشان در فرزندشان خلاصه می‌شود و به همین دلیل زمانی که آن‌ها ازدواج می‌کنند، تحمل دوری‌شان را نداشته و بیش از حد متعارف از آن‌ها توقع سر زدن داشته باشند.

مشاوره

در صورتی که نمی‌توانید بر اعصاب خود مسلط باشید و راهکارهای بالا را اجرا کنید بهتر است که به یک مشاور مراجعه کرده و با او در خصوص مسائل و مشکلات خود صحبت کنید. حتی می‌توانید همراه با همسرتان این جلسات را پیگیری کنید و با کمک مشاور خانواده بر مشکلات خود غلبه کنید.

در نظر داشته باشید که الزاما افرادی که مشکلات جدی دارند نیاز به کمک مشاور ندارند و بسیاری از افراد قبل از شروع مشکلات جدی و به منظور پیشگیری به مشاور یا روانشناس مراجعه می‌کنند. جلسات مشاوره به شما کمک می‌کند که به خودشناسی بالاتری برسید و بتوانید شرایط خود را بهتر درک کرده و به آن پاسخ دهید.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (2 امتیاز)