مشاوره روانشناسی

هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی چیست ؟

هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی چیست ؟

هیپنوتراپی یک مبنای عملی جهت درمان است. از آنجایی که هر آموزش یا مداخله‌ی مؤثری به زمینه‌ای آرام و تأثیرپذیر نیاز دارد، بهتر است که روانشناس قبل از پیگیری مدل درمان زمینه‌ی لازم را ایجاد کند. هیپنوتیزم درمانی مبنایی کارآمد برای جلسه‌ی مشاوره فراهم می‌کند.

اصطلاح هیپنوتراپی از کلمه‌ی هیپنو به معنای خواب گرفته شده است. با همراهی روانشناس فرد به حالتی از خواب دعوت می‌شود که حواشی فکری را کنار می‌زند و در سطح بالایی از تمرکز به فکر کردن درباره‌ی یک موضوع شفاف می‌پردازد.

از هیپنودرمانی چه زمانی استفاده می‌شود؟

روانشناس وقتی تشخیص دهد که مراجع دچار تناقض هیجانی، ناهماهنگی شناختی، آشفتگی ذهنی، وسواس و حساسیت غیرارادی است می‌تواند از هیپنوتراپی استفاده کند. وقتی فردی در مورد تجارب و اتفاقات روزمره‌ی زندگی، افکار، احساسات و رفتارهای خود دچار آشفتگی و عدم کنترل‌شده باشد، می‌تواند با کمک روانشناس از تکنیک هیپنوتراپی بهره ببرد و محتوای ذهن ناهشیار و هر آنچه در ذهن هشیار شفاف نیست را به آگاهی و مدیریت برساند.

روانشناس بر مبنای هیپنوتراپی، آرامش، اختیار و قدرت به فرد می‌دهد تا با محتوای آشفتگی‌اش روبه‌رو شود. هیپنوتیزم درمانی در رفع طیف وسیعی از مشکلات ناشی از اضطراب و استرس کارایی دارد. این مبنای درمانی کمک می‌کند که اگر نیرویی خلاف قدرت، تسلط و حال خوب در بدن یا روح وجود دارد که فرد را دچار تناقض می‌کند رفع شود. با تمرکز هیپنوتراپی وجوه نا آشکار ذهنیت فرد، در دسترس آگاهی قرار می‌گیرد و امکان مقابله با آن وجود خواهد داشت.

تلفن کلینیک روانشناسی

هیپنوتراپی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند ؟

نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد کاربرد این روش درمانی در رفع علائم تنش همچون لرزش دست‌ها، گرفتگی عضلات، تیک‌های حرکتی و صوتی، قفل شدن پاها، فلج شدگی‌ها، کمردرد، میگرن و … است که با درمان‌های پزشکی و دارویی علت شناسی و درمان ناموفق است.

نتایج کارآمد روش هیپنوتراپی عبارتند از؛ کاهش حساسیت و استرس، افزایش امید و اعتماد به نفس، افزایش سازگاری و کیفیت زندگی، کاهش و تسکین درد، درمان علایم روان تنی و سردردهای مزمن، کنترل پرخوری یا مصرف افراطی سیگار، افزایش قدرت یادگیری و ظرفیت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و مهارت های اجتماعی، تغییر عادت ها و نگرش ها، کاهش طول دورهءی درمان و … .

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (4 امتیاز)