دلایل جیغ زدن کودک: چگونه آن را کنترل کنیم؟

بیشتر پدر و مادرها حس دردناک جیغ زدن کودک را تجربه کرده‌اند و این می‌تواند باعث ترس، عصبانیت یا حتی گاهی رنج در آن‌ها شود. اگر کودک دائماً جیغ می‌کشد، ممکن است احساس ناخوشایندی در شما پدید آید.

به‌جای آنکه در این مواقع احساساتی تصمیم بگیرید، مثلاً سریعاً عصبانی شوید یا این‌که نتوانید رفتار خود را کنترل کنید، بهتر است به‌دنبال دلایل جیغ زدن کودک خود باشید. گاهی ممکن است این یک سلاحی برای نشان‌دادن عصبانیت کودک یا احساس ناامیدی و عواطف او نسبت‌به شرایط کنونی‌اش باشد.

ما کاملاً درک می‌کنیم که شما از چه چیزی رنج می‌برید، اما در ادامه برای کمک به شما جهت رسیدن به آرامش بیشتر دلایلی که باعث بلند شدن صدای کودک شما می‌شود را بیان کنیم. دلایلی که آگاهی از آن‌ها می‌تواند برای بهبود شرایط مؤثر واقع شود.

چرا گاهی کودکان جیغ می‌کشند؟

دنیای یک کودکی که به‌تازگی شروع به راه رفتن و حرف زدن می‌کند، به‌طور مداوم در حال گسترش است. آن‌ها شروع به کشف آنچه که فراتر از آغوش پدر و مادرشان است، می‌باشند. کاملاً ناگهانی شروع به حرکت می‌کنند و دائماً با صداها و تجربیات جدیدی آشنا می‌شوند.

جالب است بدانید برای کودکان فریاد زدن احساس قدرتمند بودن را منتقل می‌کند؛ درحالی‌که کودکان همیشه مشغول جذب هر اتفاق و رفتاری در اطراف خود هستند، ممکن است توانایی پردازش تجربیات جدید خود را نداشته باشند.

جیغ زدن کودک ممکن است وسیله‌ای برای به اشتراک گذاشتن تحریک بیش‌ازحد، ناامیدی، خشم، گرسنگی، شادی یا هیجان از انجام کاری باشد. این می‌تواند آسان‌ترین راه برای برقراری ارتباط با احساس آن‌ها در زمانی‌که قادر به یافتن کلمات نیستند، باشد. همچنین یکی از معدود مواردی است که آن‌ها به‌خوبی روی آن کنترل کامل دارند؛ زیرا شما به‌عنوان یک پدر مادر از نظر فیزیکی نمی‌توانید جلوی جیغ زدن کودک را بگیرید.

هرچند که گاهی پدر مادرها تنها کاری که می‌توانند انجام دهند پاسخ به فریادهای آن‌هاست. البته این تنها مواردی نیست که باعث جیغ زدن کودک شما می‌شود. درادامه دلایل مهم را مطرح می‌کنیم.

آن‌ها می‌خواهند توجه شما را جلب کنند

این کودکان و دانشمندان جوان شما دوست دارند همه اطراف خود را کشف کنند. آن‌ها به‌سرعت یاد می‌گیرند که وقتی فریاد می‌زنند شما واکنش نشان می‌دهید. مثبت یا منفی بودن واکنش شما برایشان مهم نیست. هر واکنشی هیجان‌انگیز است و به آن‌ها احساس قدرت می‌دهد.

وقتی بچه‌ها توجه تمام‌وکمال شما را بخواهند، هر کاری از دستشان برمی‌آید برای بدست آوردن آن انجام می‌دهند و به‌آسانی یاد می‌گیرند که جیغ زدن یک راه فوق‌العاده مؤثر برای دستیابی به آن است.

جیغ زدن کودک برایشان جذاب است

شاید کمی متعجب شوید، اما دامنه صدای کودک برایشان جذابیت دارد. آن‌ها عاشق شنیدن صدای خودشان هستند. گوش دادن به صدای جیغ بلند خود که از در و دیوار فراتر می‌رود یا در باد ناپدید می‌شود، می‌تواند حسابی برایشان هیجان‌انگیز باشد.

معمولاً جیغ زدن کودک در سنین ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی به اوج خود می‌رسد. آن‌ها به‌خوبی تست می‌کنند که چقدر می‌توانند سروصدا ایجاد نمایند؛ زیرا چیز جدیدی است که یاد می‌گیرند. البته از نظر آن‌ها این یک قدرت جدید است که می‌تواند همه افراد اطراف را متوقف و نظر آن‌ها را جلب کند.

ابراز عصبانیت، خستگی و گرسنگی

یکی دیگر از دلایل جیغ زدن کودک می‌تواند به‌سادگی گرسنگی، خستگی یا عصبانی شدن آن‌ها از چیزی باشد. به‌عنوان مثال، وقتی فرزند شما نمی‌تواند چیزی را که می‌خواهد به دست آورد، شروع به ایجاد بی‌نظمی می‌کند، آن‌ها هنوز خیلی کوچک هستند و نمی‌دانند چگونه با ناامیدی کنار بیایند یا صبوری و درک خود را نشان دهند، این تنها مهارتی است که می‌توانند با استفاده از آن حرف خود را به کرسی بنشانند.

روشی برای ابراز ناراحتی و اضطراب

یکی از دلایل مهم جیغ زدن کودک می‌تواند ناراحتی او از چیزی باشد. مثلاً او در موقعیت‌های خاص ناراحت یا مضطرب است یا زمانی‌که خود را در یک محیط جدید و ناآشنا می‌بیند و مجبور است که با افراد غریبه در ارتباط باشد.

او معمولاً در چنین شرایطی نمی‌تواند آزادانه با اسباب‌بازی‌های خود بازی کند و این ممکن است موجب عصبانیت او شود. معمولاً گریه کودکان را در مکان‌های شلوغ مثل رستوران‌ها، هواپیماها و گاهی در میهمانی‌ها می‌شنویم.

اغلب اوقات وقتی بچه‌ها جیغ می‌زنند، شاید به خاطره بازی با بچه‌های دیگر است. در این مواقع معمولاً مقدار انرژی‌ای که دارند بسیار زیاد است. این نوع جیغ زدن سالم و کاملاً طبیعی است، آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه تمام احساسات شاد و ناراحت‌کننده‌ای را که در حین بازی با دوستان خود دارند را ابراز کنند و فریادهای آن‌ها در این مواقع بسته به لحن آن‌ها می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد.

درمان جیغ زدن کودک

آیا جیغ زدن کودک کمتر از دوسال طبیعی است؟

بیشتر کودکانی که در شرف یادگیری هستند، از این‌که بالاترین درجه صدای خود را آزمایش کنند لذت می‌برند. هر چقدر هم که این کار آن‌ها برای والدین ناامیدکننده یا شرم‌آور باشد، این یک مرحله کاملاً طبیعی از رشد کودک نوپا به شمار می‌رود، گاهی صحبت کردن با والدین دیگر در مورد مراحلی که فرزندتان طی می‌کند نیز کمک‌کننده خواهد بود.

مثلاً می‌توانید در گروهی عضو شوید که برخی والدین تجربه دارند، از آن‌ها بپرسید که چگونه با جیغ زدن کودک خود رفتار کنید؟! به‌احتمال زیاد بیشتر والدین داستان‌هایی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارند.

چگونه می‌توانیم جیغ زدن کودک را متوقف کنیم؟

متأسفانه باید یادآوری کنیم که هیچ درمان فوری برای جیغ زدن کودک کمتر از دو سال وجود ندارد. معمولاً برای متوقف ساختن این رفتار آن‌ها باید صبوری و درک کنید. برخی از رفتارهایی که شما به‌عنوان پدر و مادر می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

آرامش خود را حفظ کنید

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به‌خاطر بسپارید این است که آرام بمانید. جیغ زدن کودک ممکن است انواع احساسات را در بدنتان ایجاد کند به‌همین دلیل بهتر است مجبور شوید قبل‌از پاسخ‌گویی به فرزندتان کمی عقب‌نشینی کرده و احساسات خود را ارزیابی کنید.

آن‌ها نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، اما شما با تنفس عمیق می‌توانید به خود یادآوری کنید که حال فرزندتان خوب است و این‌گونه احساسات خود را کنترل نمایید. بهتر است صورت خود را خنثی و صدایتان را نرم و آهسته نگه دارید، تا فرزندتان به آرامش برسد. با ملایمت صحبت کنید و به او یادآوری کنید که می‌تواند با صدای آرام درخواست کمک کند.

زمانی‌که کودک شما دست از جیغ زدن کشید با برقراری ارتباط خوب و ناامیدی او را تصدیق کنید. به او کمک کنید تا راه‌حل‌های بهتری را برای حل مشکل خود در نظر بگیرد.

فضای امن برای او ایجاد کنید

گاهی جیغ زدن کودک واقعاً یک روش ضروری برای تخلیه عصبانیت است. این ممکن است مفید باشد که به کودک خود نشان دهید زمانی‌که نیاز به فریاد زدن دارد، کجا می‌تواند برود.

برخی از والدین به فرزندشان اجازه می‌دهند تا زمانی‌که در اتاق بسته ‌است و کسی مزاحم نمی‌شود، در اتاق‌خواب شان فریاد بزنند. برخی هم امکان دارد ترجیح دهند فرزندشان بیرون برود. گزینه دیگر این است که به کودک خود اجازه دهید تا روی عروسک یا بالشت خود فریاد بزنند.

صرف‌نظر از فضای انتخابی خود، به کودک اطمینان می‌دهید که وقتی آرام است شما نیز در دسترس هستید. دانستن این‌که وقتی فریاد می‌زنند توجه خاصی به آن‌ها نمی‌شود، ممکن است آن‌ها را تشویق کند که زودتر دست از فریاد کشیدن بردارند.

جیغ زدن کودک را می‌توانید سریعاً به یک بازی تبدیل کنید اگر در مکانی ساکت هستید، مانند خانه خود می‌توانید از این رفتار او یک بازی بسازید و ببینید چه کسی می‌تواند برای مدت کوتاهی صدای بلندتری داشته باشد، سپس به‌سرعت ببینید چه کسی می‌تواند آرام‌ترین زمزمه را ارائه دهد.

آن‌ها را به هر فضایی نبرید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که معمولاً جیغ زدن کودک در بدترین زمان‌ها و مکان‌ها رخ می‌دهد. در مراسم مذهبی یا عروسی، کنسرت‌های بزرگ رستوران‌ها یا خواربار فروشی‌ها. این‌ها مکان‌هایی نیستند که هر روز فرزندتان را ببرید، کسب تجارب و انتظارات جدید ممکن است باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در آن‌ها شود و به‌همین دلیل به جیغ کشیدن متوسل شوند.

به‌جای نادیده‌گرفتن سروصدا یا تلاش برای منطقی بودن فریاد فرزندتان در میان انبوه جمعیت، آن‌ها را بردارید و محیط را ترک کنید. پس‌از بیرون آمدن از آن مکان شلوغ می‌توانید به کودک خود اجازه دهید تا کمی هوای تازه تنفس کند، سپس برای او توضیح دهید که چرا جیغ زدن نامناسب است و قبل‌از بازگشت گزینه‌های جایگزین را ارائه دهید.

بچم خیلی جیغ میزنه چیکار کنم؟

جیغ زدن کودک می‌تواند برای والدین خسته‌کننده باشد. صدای فریاد آن‌ها احساسات را در شما بالا می‌برد و باعث ایجاد چالش می‌شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید. روی یک رفتار آگاهانه و بلندمدت تمرکز کنید.

هنگامی‌که آرام شدید، انتظاراتی را که از فرزندان خود دارید و فرآیندی که برای برآورده‌شدن انتظارات آن‌ها در نظر گرفته‌اید را به‌خاطر بسپارید. اجازه ندهید رفتار شما تغییر کند، این یک فداکاری کوتاه‌مدت است که می‌تواند نتایج بلندمدت مثبتی برای شما به‌همراه داشته باشد.

در صورتی هم که نمی‌توانید با فریاد زدن کودک خود کنار بیایید و به‌دنبال افزایش آگاهی خود برای تربیت بهتر فرزندان خود هستید، می‌توانید از مجموعه سرای مشاور کمک بگیرید. این مجموعه با دارا بودن مشاوران متخصص کودک به‌صورت تلفنی و حضوری می‌تواند به شما والدین عزیز برای راحت‌تر گذراندن این دوران کمک کند.

تلفن کلینیک روانشناسی

4.9/5 - (8 امتیاز)