روانشناسی کودک مشاوره کودکان

رابطه پدر و دختر باید چگونه باشد

امروزه پدران بر خلاف گذشته که نقش رئیس خانواده را داشتند، ارتباط بیشتری با فرزندان خود برقرار می‌کنند. روانشناسان بر این باورند که حضور پدر به اندازه مادر می‌تواند در رشد روانی کودک با اهمیت باشد. حضور فیزیکی پدر در کنار مادر به کودکان کمک می‌کند که جایگاه و هویت جنسی خود را بهتر درک کنند. در حالی که مادر تمایل به حفاظت از کودک خود را دارد، پدر کودک را به بیرون سوق می‌دهد و به او اعتماد به نفس می‌دهد.

رابطه‌ که میان پدر با فرزند دختر شکل می‌گیرد از فرزند پسر متفاوت است و ارزش و اهمیت خاصی برای آن‌ها دارد. این رابطه در بیشتر مواقع متعادل نیست و می‌تواند بسیار نزدیک یا بسیار دور باشد.

از زمانی که جنسیت کودک در دوران حاملگی مشخص می‌شود پدر و مادر به شکل متفاوتی در مورد کودک خود تفکر می‌کنند و برنامه‌ها و خواسته‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. اگر پدر به دلیل عقاید سنتی از دختر بودن فرزند خود ناراحت باشد و بعد از تولد هم این حس ادامه پیدا کند، می‌تواند موجب تحقیر شخصیت کودک در خانواده شود.

تاثیر گذشته بر نوع رابطه

نوع رابطه‌ای که پدر با دخترش در پیش می‌گیرد می‌تواند تحت تاثیر تجربیاتی باشد که وی در گذشته با پدر و مادر خود داشته است. به طور مثال اگر در گذشته رابطه خوبی با پدر خود نداشته از اینکه فرزند دختر داشته باشد خوشحال می‌شود چراکه پسر داشتن برای او به منزله تبدیل شدن به پدری است که در گذشته از او راضی نبوده است. یا اگر در گذشته عشق کافی از خانواده خود دریافت نکرده باشد، سعی می‌کند به فرزند خود عشق زیادی نثار کند.

نقش پدر بر فرزند دختر

شناساندن دنیا به کودک

پدر برای فرزندان خود به مانند شخصی است که میان آن‌ها و مادرشان قرار می‌گیرد و آن‌ها را از مادر جدا کرده، با محیط بیرون آشنا می‌کند و به آن‌ها هویت می‌بخشد. پدر تحت حمایت خود دخترش را وارد اجتماع می‌کند و به او دویدن، پریدن و دیگر فعالیت‌های فیزیکی را می‌آموزد. همچنین پدر اولین جنس مخالفی است که در زندگی دختر حضور پیدا می‌کند.

عقده الکترا

یکی از مراحل رشد ساختاری فرزند دختر که بین ۳ تا ۶ سالگی اتفاق می‌افتد، عقده الکترا نامیده می‌شود. در این مرحله دختر پدر را به عنوان شخصی در نظر می‌گیرد که باعث شده همه عشق مادر مختص به او نباشد. در این مرحله دختر با مادر خود وارد تضاد می‌شود و سعی به جلب عشق پدر می‌کند. بعد از آن کودک متوجه می‌شود که مادر همسر پدرش است و جایگاه خاصی در کنار او دارد. در این زمان پدر باید بتواند به درستی دخترش را متوجه کند که نمی‌تواند جای همسرش را بگیرد و جایگاه فرزندی را به او نشان دهد. در صورتی که دختر به درستی این مرحله را پشت سر بگذارد، تعادلات هورمونی برقرار شده و می‌تواند در آینده احساسات درستی نسبت به جنس مخالف داشته باشد. این عقده میان فرزند پسر و مادر، عقده ادیپ نامیده می‌شود.

تلفن کلینیک روانشناسی

والدین به عنوان الگو

رفتار والدین در رشد کودک می‌تواند بسیار تاثیر گزار باشد. پدر باید بتواند با رفتار صحیح خود دختر را از مادرش جدا کند و به او به عنوان دخترش ارزش بدهد. همچنین ابراز عشق پدر به مادر به دختر می‌آموزد که در آینده برای مردی دیگر دوست داشتنی خواهد بود. در اکثر مواقع اختلاف پدر با مادر، مشکلات عاطفی بسیاری در آینده برای کودک ایجاد می‌کند.

منبع : بیتوته

5/5 - (7 امتیاز)