تغییر رفتار زن و مرد پس از ازدواج

مشاوره تلفنی ازدواج

تعریف شخصیت

شخصیت از نظر ریشه آن به ویژگی‌های بیرونی و قابل رؤیت منش فرد اشاره دارد به گونه ای که به دیگران تأثیر می‌گذارد و در برگیرنده ویژگی های بادوام و منحصر به فرد است. شخصیت هر کسی از دوران طفولیت او شکل می‌گیرد و به طور تقریبی در او ثابت می‌ماند.

چرا می‌خواهیم شخصیت همسرمان را تغییر دهیم؟

یکی از مهم‌ترین این دلایل بالا رفتن سن ازدواج و به‌تبع آن فشار دوستان و خانواده به فرد برای سروسامان گرفتن است که این خود یکی از شش دلایل ازدواج ناموفق است. افرادی که با این هدف قصد ازدواج دارند، زمانی که ویژگی‌های ظاهری فردی را پسندیدند (تیپ و قیافه) و در مورد سایر خصوصیات او اطلاع یافتند ممکن است بین خودشان و طرف مقابل تفاوت زیادی را ببینند و از زندگی پر تنش خود نیز در آینده آگاهی داشته باشند اما با این دید که سختی های آن قبل از تغییر فرد است و بعد از ازدواج درست می‌شود، با او ازدواج کنند.

یا به دلایل بیرونی عاشق فرد مقابل خود شوند. دلایلی از جمله (هوش زیاد، جنم کار کردن در حالی که زمان آشنایی مشغول به حرفه ای نیست، فعالیت های هنری از قبیل مهارت در نواختن آلت موسیقی و…) ازآنجایی‌که این ویژگی ها مورد علاقه خودشان است یا فعالیتی است که تمایل داشتند، خود داشته باشند، تصور می‌کنند بقیه ملاک‌هایی که برای همسر آینده خود در نظر گرفته‌اند را در او می‌توانند بیابند در حالی که آن‌ها این ویژگی‌ها را به فرد مقابل خود نسبت داده‌اند و زمانی که زندگی مشترکشان از شور و هیجان اولیه خود فاصله گرفت، متوجه واقعیت رفتاری او می‌شوند و می‌خواهند مسؤولیت انتخاب خود را برعهده بگیرند در حالی که او فرد مناسبشان نیست، به تغییر فرد مصمم می‌شوند.

اعتماد به نفس بالا و پایین نیز در تغییر دادن فرد مقابلمان نقش دارد. اگر کسی اعتماد به نفس خوبی نداشته باشد ممکن است این حق را برای خود قائل نباشد تا همسر مناسبی را اختیار کند و همواره از انتظارات خود کوتاه بیاید، در صورت داشتن اعتماد به نفس بالا نیز ممکن است در خود توان و قدرت تغییر دیگری را ببینند که در هر دو مورد با شکست در تصمیم خود مبنی بر تغییر فرد مقابلشان روبرو می‌شوند.

آیا تغییر شخصیت امکان پذیر است؟

تغییر شخصیت کاری دشوار است اما غیر ممکن نیست. اگر فرد در مورد شخصیتش به آگاهی کامل رسیده باشد و جنبه ای از آن را نپسندد و متعهد به رشد شخصی باشد، می‌تواند با عزم و اراده راسخ همچنین با کوشش آن را به دلخواه خود درآورد. البته این زمانی است که خود فرد بخواهد نه اینکه دیگران در پی تغییر او باشند.

ویژگی هایی که قابلیت تغییر را ندارند:

  • اعتیاد فرد به مواد مخدر، الکل، قمار
  • پرخاشگری شدید
  • ریاست طلب بودن و میل به کنترل دیگران
  • داشتن روابط گذشته التیام نیافته
  • شخصیت (خود) نابالغ؛ مانند کودکانه رفتار کردن، عدم مسؤولیت پذیری و…

تغییرات بعد از ازدواج

اگر بین طرفین ازدواج تناسب و همخوانی وجود داشته باشد در صورت تمایل هر فرد، ممکن است سلایق و روح و احساسشان به دیگری شباهت پیدا کند.

اگر مایل هستید که در زندگی مشترکتان آرامش داشته باشید بهتر است همسر مناسبی برای خود برگزینید و او را با تمام توانایی ها و نقاط ضعفش قبول داشته باشید نه اینکه از او شخصی دلخواه خودتان بسازید زیرا که ازدواج کارگاه آدم سازی نیست.

جهت مشاوره با روانشناسان متخصص «سرای مشاور» می‌توانید با شماره تلفن ۹۰۹۹۰۷۱۶۳۹ با تلفن ثابت بدون پیش شماره تماس بگیرید.

شماره مرکز مشاوره

4.9/5 - (15 امتیاز)