پشیمانی بعد از ازدواج

مشاوره تلفنی ازدواج مرکز مشاوره ازدواج مشاوره قبل از ازدواج مشاوره ازدواج تهران و مشاوره پیش از ازدواج شماره تماس : 9099071639

تفاوت وابستگی و دلبستگی

برخی از خانم‌ها و آقایان به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به صحبت کردن باهم تمایل پیدا می‌کنند تا کشف خلقیات یکدیگر پیش می‌روند، در مشکلات هم سهیم می‌شوند و همدلانه با هم صحبت می‌کنند. این دوستی‌ها به دو حالت ختم می‌شود؛ یا با همدلی و دوستانه ادامه پیدا می‌کند، یا طرفین با همدردی و قهر و آشتی‌های پی در پی به سختی تحمل می‌کنند. در هر دو مورد، ارتباط زمان بیشتری به طول می‌انجامد و موجب وابستگی عاطفی طرفین به یکدیگر می‌شود و در هر صورت ممکن از به پشیمانی بعد از ازدواج بیانجامد.

روان‌شناسان ارتباطی را که بعد از گذشت زمان، موجب وابستگی روانی نشود و از نوع دلبستگی باشد، تایید می‎کنند؛ زیرا از نظر بهداشت و سلامت روانی به ارتقای عملکرد شخص و کیفیت زندگی وی منجر خواهد شد.

افرادی که وابستگی روانی ناکارآمدی به یکدیگر دارند تا زمانی که با هم در ارتباط اند، در حال خوش‌گذرانی و یا جر و بحث هستند و زمانی که یک نفر از قهر یا جدایی حرف بزند، ضعیف می‌شوند، تحمل نمی‌کنند، به راحتی نمی‌خوابند، غذا نمی‌خورند و با آرامش به کار، تحصیل و یا تفریح نمی‌پردازند. بودن در چنین رابطه‌ای از نبودن در هیچ رابطه‌ای بهتر است.

از طرف دیگر افرادی که دلبستگی روانی به یکدیگر دارند، از نظر شخصیتی مستقل زندگی می‌کنند، بدون درگیری ذهنی و به صورت مستقل درس می‌خوانند، کار می‌کنند و مسائل خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در چنین رابطه‌هایی اشخاص نسبت به هم احساس پذیرش، محبت و مراقبت دارند و طرف مقابلشان را همانطور که هست دوست دارند.

آفت ازدواج به دلیل وابستگی

روان‌شناس در مشاوره‌های پیش از ازدواج و مشاوره‌های فردی، با تبیین و تشخیص وابستگی روانی از دلبستگی روانی به افراد کمک می‌کند. در موارد بسیاری، بعد از وابستگی روانی طولانی مدت، خانم و آقا بدون انگیزه محکم و قانع کننده، صرفا به دلیل عدم تحمل جدایی و قطع رابطه و برای محافظت احساسی از خودشان، به ازدواج روی می‌آورند و بعد از ازدواج، یکی از آن‌ها یا هر دو پشیمان می‌شوند.

شماره مرکز مشاوره

جلوگیری از پشیمانی از ازدواج و بهبود زندگی

برخی از خانم‌ها و آقایان با توجه به احساسات و تجارب دوران مجردی و آنچه از دوستی‌هایشان یاد گرفته‌اند، همسر زندگی خود را انتخاب می‌کنند و فکر می‌کنند همان وظایف و مسئولیت‌هایی را که در مقابل دوستشان داشته‌اند، در مقابل همسرشان نیز دارند. همچنین آن‌ها تصور می‌کنند که تفاوت رابطه زناشویی و رابطه‌ای که در زمان مجردی داشته‌اند، فقط در رابطه جنسی است و اگر در این زمینه اطلاعات داشته باشند، برای حفظ و نگهداری زندگی زناشویی کافی است. لازم به ذکر است که بعد از ازدواج، قاعده‌های جدیدی به افکار طرفین حاکم می شود و نوبت به آزمودن صحت و خطای الگوهای ارتباطی جدیدی می‌رسد که در خلوت به ذهن آن‌ها می‌آید. روان‌شناس می‌تواند این ذهنیت‌ها را قبل از ازدواج برای آن‌ها تبیین کند.

مشاوره پشیمانی بعد از ازدواج

در برخی از موارد، دختر و پسر به طور ناگهانی تصمیم به ازدواج می‌گیرند و بعد از آن مشکلاتی سر راهشان قرار می‌گیرد که به راحتی حل نمی‌شود؛ مانند مشکلات مالی، مخالفت والدین، یک عاشق به‌عنوان نفر سوم، یک اتفاق ناگهانی، بیماری یا مرگ یک عزیز. این موارد چاشنی هیجان را به زوجین اضافه می‌کند که مثل هفت خان رستم گذشتن از آن و رسیدن به ازدواج، جایگزین هدف اصلی یعنی ازدواج اصولی می‌شود. این زوجین به انگیزه حل آن چالش‌ها تلاش می‌کنند، تمام تمرکز و انرژی خود را برای آن صرف می‌کنند و سریع به افتخار موفقیتشان با هم ازدواج می‌کنند. بعد از ازدواج حاشیه‌ها به مرور کمرنگ شده و برنامه اصلی، یعنی ازدواج، کیفیت خودش را نشان می‌دهد؛ که برخی در این مرحله نسبت به مشکلات و عدم تفاهم بین خودشان آگاه می‌شوند و از ازدواج بی‌دقت خود پشیمان خواهند شد.

شماره مرکز مشاوره

4.3/5 - (9 امتیاز)