با رئیسم دعوام شده

پنج شرایطی که باید به رئیستان نه بگویید

در غالب موارد افراد سعی می‌کنند که نیازهای مدیرشان را برآورده کنند؛ به طور مثال اضافه کاری می‌کنند یا کاری را انجام می‌دهند که جزء شرح وظایفشان نیست. حتی ممکن است از گذراندن وقت با خانواده صرف نظر کنند تا بتوانند خواسته مدیرشان را تامین نمایند. اما زمان‌هایی وجود دارد که لازم است افراد به مدیرشان نه بگویند به خصوص اگر رئیسشان زورگو باشد.

برخورد کردن با مدیر قطعا کار ساده‌ای نیست و حتی می‌تواند ترسناک باشد، اما دفاع کردن از حق و حقوقتان می‌تواند به راحت‌تر شدن شرایط کاری شما کمک کند‌. در حقیقت مطالعات نشان داده است که مقابله با مدیر زورگو به افراد کمک می‌کند که کم‌تر احساس قربانی شدن داشته باشند. بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه اوهایو و جورجیا انجام شد، کارمندانی که با مدیر یا رئیسشان برای حقشان مقابله کرده بودند، کم‌تر احساس قربانی بودن داشته و حتی تعهد و رضایت شغلی آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده بود.

قبل از این که با مدیرتان مواجه شوید درست فکر کنید که آیا مسئله پیش آمده ارزش بلند شدن و مقابله را دارد. گاهی اوقات شاید لازم باشد اجازه دهید تا ببنید مسائل چطور جلو می‌روند. اما زمان‌های دیگری نیز وجود دارد که شما نباید به هیچ وجه مدارا کنید. توجه کنید که مهم نیست که شما به چه میزان به کارتان احتیاج دارید در هر حالت لازم است که از حریم خودتان مواظبت کنید. در ادامه پنج سناریو که در آن‌ها لازم است به مدیرتان نه بگویید شرح داده شده است.

اگر مدیرتان شما را مورد سوء استفاده یا آزار قرار داد به او نه بگویید

زورگویی در محیط کار مسئله‌ای بسیار مهم است. هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی سوء استفاده، آزار جنسی و قلدری را قبول نکنید حتی اگر به میزان زیادی به شغلتان احتیاج داشته باشید هیچ‌ وقت جسم و روح خود را فدا نکرده و خود را به فرد قربانی تبدیل نکنید. هیچ چیزی ارزش این مورد را ندارد. به خاطر داشته باشید که زورگویی و قلدری در محیط کار می‌تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد و حتی در صورت شدید بودن خانواده‌تان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین مطمئن شوید که در مقابل چنین فردی بایستید و در صورت ادامه پیدا کردن آزار و اذیت به فرد مافوق گزارش دهید.

اگر رئیستان از شما انتظار دارد که با دیگران رفتار زورگویانه داشته باشید به او نه بگویید

بعضی از صاحبان کسب و کار شرایطی در محل کار ایجاد می‌کنند که زورگویی و قلدری در آن عادی به نظر می‌رسد. آن‌ها کارمندانی را که برای رسیدن به هدف مورد نظر دیگران را تحت فشار و سوء استفاده قرار می‌دهند، تشویق می‌کنند. به این ترتیب حذف کردن و کوچک کردن دیگران در آن محیط جزئی از روال کار به حساب می‌آید و کارمندان تصور می‌کنند که برای موفقیت لازم است به دیگران از پشت خنجر بزنند و کسی را که سد راهشان می‌شود کنار بزنند. در این میان فشار زیادی به افراد وارد می‌شود و تصور می‌کنند که باید در فعالیت‌های این گونه شرکت کنند تا از قافله عقب نمانند. علاوه بر آن در محیط‌های مذکور همیشه یک یا دو نفر وجود دارند که آسیب زیادی را متحمل شده، مورد تمسخر واقع شده و هیچ‌وقت با احترام با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

اگر شما شاهد چنین روابطی در محل کار خود بودید، نه تنها نباید در رفتارهای این چنینی مشارکت کنید بلکه باید از کسانی که مورد آزار قرار می‌گیرند حمایت کنید. اگرچه شما ممکن است نتوانید زورگویی و قلدری را به طور کامل از محل کار خود حذف کنید، اما می‌توانید رواج آن را کمتر کنید و کاری کنید که دیگران تمایل کمتری به مشارکت در چنین رفتارهایی داشته باشند یا حتی مانند شما در مقابل رفتارهای این چنین بایستند.

رئیس زورگو

اگر رئیستان از شما انتظار دارد که قانون شکنی کنید به او نه بگویید

گاهی ممکن است مدیرتان از شما کاری را بخواهد که قانونی نباشد. این کارهای غیر قانونی می‌تواند شامل دستکاری ارقام برای پرداخت مالیات کمتر، پول گرفتن زیاد از مشتری و یا اخراج کردن غیر قانونی یک فرد باشد. اگر رئیستان از شما خواست که قانون شکنی کنید، احتمالا در یک شرایط باخت-باخت قرار بگیرید و هر انتخابی که داشته باشید برای شما آسان نباشد. در این شرایط ممکن است اگر به مدیرتان نه بگویید اخراج شوید، اما از طرفی دیگر اگر قانون شکنی کنید ممکن است خود و یا سایرین را در معرض خطر قرار دهید و به همین خاطر بسیار مهم است که برخلاف قانون کاری انجام ندهید. فعالیت غیرقانونی ممکن است شهرت شما را به خطر بی اندازد و علاوه بر جریمه شدن، سابقه شما را خراب کند. پس به هیچ قیمتی در فعالیت غیرقانونی مشارکت نکنید.

اگر رئیستان از شما درخواست غیر اخلاقی کرد، به او نه بگویید

زمانی که مدیرتان از شما درخواست غیر قانونی داشته باشد، اگر از آن فرمان برداری نکنید قانون طرف شما خواهد بود. نه تنها او ممکن است بعد از مواجه شدن با عواقب کارش عقب نشینی کند بلکه معمولا برای این که خواسته او جای دیگری پخش نشود، از اخراج شما صرف نظر می‌کند. اما در شرایطی که مدیرتان از شما خواسته غیر اخلاقی داشته باشد، شرایط کمی سخت‌تر می‌شود. در شرایط این چنین غالبا افراد دوست ندارند که در آینه نگاه کنند و با این موضوع مواجه شوند که دارند کار اشتباهی انجام می‌دهند و گفتن این موضوع از طرف شما نیز خوشایند نخواهد بود. این موضوع به این معنی نیست که برای اعتقادات خود مقابله نکنید. با مدیرتان صحبت کنید اما واکنش خیلی شدید نشان ندهید یا به او اتهام نزنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است درخواست مذکور از نظر مدیرتان غیر اخلاقی نباشد. به او فرصت دهید تا اشتباهش را ببیند قبل از این که نیاز به مداخله شما باشد. در این مورد نحوه‌ی برخورد با مدیر بسیار مهم است. اگر بعد از مکالمه باز هم مدیرتان از شما خواست که کار مذکور را انجام دهید مطمئن شوید که برخلاف اعتقاداتتان رفتار نکنید و به او نه بگویید. در نظر داشته باشید که اگر کاری غیر اخلاقی انجام دهید سلامت روانی شما در معرض آسیب قرار می‌گیرد و علاوه بر آن ممکن است سابقه کاری شما نیز لطمه ببیند. به طور مثال ممکن است شما در صورت برآورده ساختن خواسته مدیرتان دچار استرس و بی‌خوابی شوید. به صورت کلی قربانی کردن ارزش‌هایتان در مسیر شغلی کار سالمی نخواهد بود.

اگر مدیرتان خواسته غیرمعقولی داشت به او نه بگویید

همه افراد گاهی لازم است که تا دیروقت کار کنند و این موضوع امر غیرمعمولی به حساب نمی‌آید. اما گاهی بعضی مدیران به میزان زیادی مدعی بوده و انتظار کار بیشتر از حد معقول دارند. به طور مثال آن‌ها ممکن است انتظار داشته باشند که زمان‌های بی‌شماری را به انجام کارهای غیرضروری اختصاص دهید تا حدی که نتوانید به میزان کافی با خانواده‌تان وقت بگذرانید یا ممکن است از شما بخواهند که برای نشان دادن تعهد کاری‌تان تعطیلات خود را فدا کرده و سر کار بیایید. این خواسته‌های غیرمنطقی باعث می‌شود که کارمند تحملش کم شده و احساس خفه شدن داشته باشد.

اگر شما در شرایط کاری این چنین قرار داشته باشید، طبیعی است که زیر فشار زیاد و انتظارات نامعقول از کوره در بروید. شما ممکن است تصور کنید که دیگر زندگی از خود ندارید و همه زندگی‌تان را به کار اختصاص داده‌اید. شما دیگر با خانواده یا دوستانتان ارتباطی ندارید و زمانی که به خانه می‌رسید بسیار خسته هستید، نمی‌توانید برای خودتان غذای سالمی آماده کنید و یا هیچ کار دیگری انجام دهید.

به یاد داشته باشید که شما لازم است در خارج از کار برای خودتان زندگی داشته باشید حتی اگر کارفرمایتان به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. کار کردن برای شخصی که خواسته‌های نامعقول و انتظارات بیجا دارد می‌تواند مشکلات روحی و روانی بسیاری برای شما ایجاد نماید‌. اجازه ندهید که خواسته‌های بیجای مدیرتان سلامتی و زندگی‌تان را از شما بگیرد. پس در مقابل خواسته‌هایش بایستد و نه بگویید.

منبع: verywellmind

تلفن کلینیک روانشناسی

4.8/5 - (10 امتیاز)