منتظرم-چیکار-کنم

شش راه برای مدیریت انتظار

همه ما به نحوی در زندگی حس انتظار را تجربه کرده و قبول داریم که منتظر ماندن چه برای نتیجه‌ی امتحان و چه نتیجه‌ی انتخابات و حتی قرار عاشقانه بعدی احساس خوشایندی نیست. بسته به این که در موقعیت انتظار وضعیت کلی زندگی ما چگونه است و یا ما چه قدر بر نتیجه‌ای که منتظرش هستیم کنترل داریم، شدت احساس ناخوشایند ناشی از انتظار می‌تواند متفاوت باشد. انتظار معمولا با احساساتی نظیر اضطراب، استرس، ابهام و بی‌حوصلگی همراه است؛ البته ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز می‌تواند در شدت این احساسات تاثیرگذار باشد.

با توجه به این که انتظار در زندگی اجتناب ناپذیر است و همیشه موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود که ما بر آن‌ها کنترل نداشته و باید صبر کنیم، در این مقاله در خصوص شش راه کار برای مدیریت انتظار صحبت شده است.

چرا منتظر بودن دشوار است؟

در یک مطالعه نشان داده شد که شرکت کنندگان زمانی که منتظر دریافت نتیجه بودند میزان اضطرابی بالاتری نسبت به زمانی که نتیجه‌ی بد گرفتند، بروز دادند. یکی از دلایل سخت بودن انتظار این است که نتیجه‌ی چیزی که ما منتظرش هستیم قدم بعدی ما را مشخص می‌کند. اگر جواب دلخواه خود را بگیریم خوشحال شده و ادامه می‌دهیم اما اگر جواب دلخواه را نگیریم نا امید شده و مجبوریم که تلاش بیشتری داشته باشیم یا حتی تغییر مسیر دهیم. دانستن باعث حرکت شده و ندانستن موجب گیر کردن به گونه‌ای که انگار زندگی متوقف شده است.

یکی دیگر از دلایل سخت بودن انتظار، تمایل انسان‌ها به قطعیت و دانستن است که به صورت اکتسابی ایجاد شده و برای بقا لازم بوده است. اگر ما بدانیم که چه اتفاقی در راه است، بهتر می‌توانیم برای آن آماده شویم و از آن گذر کنیم. در نتیجه نیاز به قطعیت در گوشت و خون ما ریشه دوانده است.

راه‌های مدیریت انتظار

با توجه به این که انتظار بخش جدا ناپذیری از زندگی است، نحوه‌ی مدیریت آن به گونه‌ای که کم‌ترین میزان آسیب در زمان انتظار ایجاد شود حائز اهمیت است. از جمله روش‌های مدیریت اضطراب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراقبه

پیدا کردن نوعی از مراقبه که مطابق روحیات شما باشد می‌تواند در کاهش استرس ناشی از انتظار موثر باشد. به منظور مراقبه لازم است که شما صدای ذهنتان را خاموش کرده و هر لحظه که چیزی به یادتان آمد یا ذهن دوباره شروع به صحبت کرد آن را کنار زده و تنها نسبت به لحظه و درون خود هوشیار باشید. تحقیقات نشان داده است که مراقبه برای کنترل ذهن به مدت حتی ۱۵ دقیقه در هفته می‌تواند سختی انتظار را کاهش دهد. در این مطالعه محققان ۱۵۰ دانشجوی حقوق را در کالیفرنیا که منتظر نتیجه آزمونشان بودند، مورد بررسی قرار دادند. نتیجه آزمون این دانشجویان بعد از ۴ ماه مشخص می‌شد و برای آن‌ها این مدت بسیار استرس‌زا بود. این تحقیق نشان داد که دانشجویانی که در این مدت مراقبه می‌کردند بیشتر از سایرین نسبت به نتیجه آزمون امیدوار بوده و استرس کم‌تری داشتند. البته دیدگاه مثبت نسبت به نتیجه آزمون به این معنا نبود که آن‌ها تصور کنند حتما قبول می‌شوند بلکه آن‌ها در پذیرش بدترین حالت بودند.

انتظار-کشیدن

فعالیت‌هایی که هیجان در شما ایجاد می‌کنند

یکی از راه‌های موثر در کاهش استرس ناشی از انتظار و ابهام، انجام کارهایی است که نیاز به تمرکز کامل شما داشته و باعث غرق شدن شما می‌شوند‌. انجام این نوع کارها به شما یادآور می‌شود که زندگی در جریان است حتی زمانی که منتظر هستید. غذا درست کردن، انجام تکالیف و یا کارهای هنری از فعالیت‌هایی است که می‌تواند حواس شما را از چیزی که در انتظارش هستید منحرف کند و به شما نشان دهد که زندگی تنها در چیزی که منتظرش هستید، خلاصه نمی‌شود. غرق شدن در این فعالیت‌ها برای افزایش هوشیاری و کاهش نگرانی از نتیجه بسیار موثر است.

تجارب حیرت انگیز

در یک مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده بود، محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که در معرض یک فیلم حیرت آور و الهام بخش نظیر ویدیو با کیفیت بسیار بالا از غروب خورشید قرار گرفتند، بهتر از سایر شرکت کنندگان که ویدیو خنثی یا ویدیو از حیوانات بامزه نگاه کردند، انتظار برای نتیجه آزمون را تحمل کردند. این محققان نتیجه گرفتند که تحریک حس حیرت می‌تواند در زمان انتظار کمک کننده باشد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این موضوع در زندگی واقعی چگونه عملی می‌شود؟

در محیط پیرامون ما موارد مختلفی می‌تواند حس حیرت را ایجاد نماید. غالبا طبیعت یکی از مواردی است که با توجه و اکتشاف در آن می‌توان بسیار متحیر شد به طور مثال مشاهده یک درخت تنومند که برگ‌هایش در باد تکان می‌خورد یا حتی دقت به جزئیات یک تک برگ.

 محدودیت در زمان چک کردن گوشی یا ایمیل

چک کردن مداوم باعث ایجاد یک چرخه باطل از امیدواری و نا امیدی می‌شود که بسیار مخرب است‌. در زمان‌های مشخصی گوشی خود را چک کنید و برای این کار محدودیت قائل شوید. به طور مثال ایمیل خود را تنها بر کامپیوتر چک کنید و از موبایل برای این موضوع استفاده نکنید. بهتر است که حواس خود را از چیزی که منتظرش هستید منحرف کنید تا زمان برای شما راحت‌تر سپری شود.

جملات مثبت و الهام بخش

بر دیوار اتاقتان یا صفحه‌ی گوشی خود جملاتی را قرار دهید که انگیزه و امید را در شما تحریک کند. شما همچنین می‌توانید این جملات را با صدای بلند بگویید و صدای خود را ضبط کنید یا در حالی که این جملات را می‌خوانید از خودتان فیلم بگیرید و برای یادآوری هر زمان که ناامید شدید دوباره ویدیو خود را مشاهده کنید. این موضوع کمک می‌کند که نگرانی در شما کم‌تر شده و با امیدواری بیشتری منتظر بمانید.

باورهای سالم

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به کاهش استرس ناشی از انتظار کمک کند اصلاح باورهای اشتباه است. برخی از افراد تصور می‌کنند که در زندگی نباید اتفاق بدی برایشان رخ دهد این در حالی است که خوب و بد هر دو جزئی از جهان دو قطبی است که در آن زندگی می‌کنیم؛ پس به جای مقابله با شکست بهتر است بپذیریم که شکست هم جزئی از زندگی است که می‌تواند درس‌ها و تجارب زیادی با خود به همراه داشته باشد که بسیار ارزشمند است.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (1 امتیاز)