چگونه در دیگران نفوذ کنیم

زمانی که یک فرد جدید را ملاقات می‌کنیم، اغلب در همان ثانیه‌های اول در مورد او قضاوت‌هایی در ذهن ما شکل می‌گیرد. در کمتر از یک‌دهم ثانیه پس از دیدن شخصی برای اولین بار، مغز ما اطلاعات مربوط به چهره‌ی فرد را پردازش می‌کند که منجر به نتیجه‌گیری سریع در مورد ویژگی‌هایی مانند قابل‌اعتماد بودن، شایستگی، صمیمیت و صداقت در مورد آن فرد می‌شود. درواقع ثانیه‌های ابتدایی آشنایی با یک نفر بسیار مهم است و برداشت اولیه‌ای که ایجاد می‌شود می‌تواند در ادامه، بر رابطه‌ی شکل‌گرفته تأثیرگذار باشد. این ویژگی در انسان به دوران تکامل برمی‌گردد. زمانی که با فرد جدیدی مواجه می‌شده است و برای حفظ بقا باید در همان لحظات اول ارزیابی می‌کرده است که آیا این فرد قرار است به او صدمه‌ای وارد کند یا خیر. اگرچه ممکن است برداشت‌های اولیه گمراه‌کننده باشند، اما همین برداشت‌ها دیدگاه ما نسبت به یک شخص را تشکیل می‌دهند. حال این سؤال ایجاد می‌شود که چگونه در دیگران نفوذ کنیم و تأثیر اولیه‌ی مثبتی داشته باشیم؟ خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها در دیگران نفوذ کنیم و باعث شویم آن‌ها برداشت اولیه‌ی مثبتی از ما داشته باشند.

کجا می‌خواهیم در دیگران نفوذ کنیم

مهم است که در نظر داشته باشید در کجا می‌خواهید تأثیر خوبی ایجاد کرده و در دیگران نفوذ کنید. آیا قرار است یک مصاحبه‌ی شغلی رسمی داشته باشید یا یک قرار شام دوستانه؟ توجه به این موضوع به شما کمک می‌کند که بدانید برای ایجاد یک تصویر مثبت از خودتان باید چگونه لباس بپوشید، چگونه صحبت کنید و چگونه رفتار کنید. به‌عنوان‌مثال اگر یک مصاحبه‌ی شغلی دارید، احتمالاً انتظار می‌رود که با کت‌وشلوار در آنجا حاضر شوید و رفتار رسمی داشته باشید و جدی صحبت کنید. انتخاب لباس درست و سبک مکالمه‌ای که متناسب با محیط باشد از قدم‌های بسیار مهم در ایجاد حس خوب و نفوذ در دیگران است.

نحوه‌ی تنظیم طرز برخورد، برای اینکه در دیگران نفوذ کنیم

اگر روز خوبی دارید احتمالاً خوشحال به نظر می‌رسید و این باعث می‌شود دیگران تصور مثبتی از شما داشته باشند و برخلاف آن اگر روز سخت و بدی را می‌گذرانید ممکن است تأثیر منفی بر دیگران بگذارید. همان‌طور که گفتیم این ویژگی انسان مربوط به تکامل اوست و درواقع ما جهان را برای یافتن تهدید اسکن می‌کنیم. اگر فردی اخم کرده باشد و چهره‌ی گرفته‌ای داشته باشد احساس تهدید می‌کنیم و ظاهر او بر ما اثر منفی خواهد داشت. بهتر است به‌جای اینکه رفتارها را به خوب و بد تقسیم کنید، آن‌ها را به‌عنوان رفتارهای مفید و رفتارهای بی‌فایده دسته‌بندی کنید. رفتارهای خوشایند در ارتباط مفید هستند. شما می‌توانید با لبخند زدن و برقراری تماس چشمی نگرش مثبتی ایجاد کرده و در دیگران نفوذ کنید. رفتارها و برخوردهایی که منجر به ایجاد احساس خوب و مثبت شوند، رفتارهای مفیدی هستند.

با لبخند و زبان بدن در دیگران نفوذ کنید

لبخند می‌تواند تأثیر چشمگیری در افراد داشته باشد، حتی در حدی که به آن‌ها اجازه می‌دهد از تعصبات نژادی و جنسیتی خود عبور کنند. لبخند زدن همچنین باعث کاهش استرس می‌شود. علاوه بر لبخند، زبان بدن در نشان دادن احساسات بسیار مؤثر است. اگر می‌خواهید در دیگران نفوذ کنید و با اعتمادبه‌نفس و راحت به نظر برسید از قفل‌کردن دست‌ها در هم یا دست‌به‌سینه ایستادن خودداری کنید و با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر تیک عصبی خاصی دارید به آن آگاه باشید و سعی کنید آن را کنترل کنید.

چگونه جذاب و تاثیرگذار باشیم

جستجوی نقاط مشترک برای نفوذ در دیگران

افرادی که به‌راحتی با دیگران وقت می‌گذرانند و ارتباط برقرار می‌کنند، اغلب در پیدا کردن نقاط مشترک توانمند هستند. ما تمایل داریم افرادی را که شبیه به ما هستند، دوست داشته باشیم. پیدا کردن نقاط مشترک و شروع به صحبت در مورد آن‌ها کمک می‌کند که بتوانیم در دیگران نفوذ کنیم. با دقت به لهجه‌ی فرد و یا نوع لباس پوشیدن او می‌توانید صحبتی برای آغاز گفت‌وگو پیدا کنید. درصورتی‌که هیچ‌چیزی از ظاهر فرد به دست نمی‌آورید صحبت را ازنظر دادن در مورد محیط پیرامونتان شروع کنید. مثلاً در مورد آب‌وهوا نظر دهید و بعد با توجه به واکنش فرد در مورد مسائل دیگر نیز صحبت کنید. به این صورت با پیدا کردن نقاط مشترک می‌توانید در دیگران نفوذ کنید.

برای نفوذ در دیگران به‌جای تمرکز بر خودتان بر آن‌ها متمرکز شوید

بسیاری از ما تمایل داریم در موقعیت‌های جدید بر احساسات خودمان تمرکز داشته باشیم درحالی‌که برای ایجاد یک حس مثبت و نفوذ در دیگران باید بیشتر به اطرافیانمان توجه داشته باشیم. دیگران همیشه به خاطر دارند که شما باعث شدید آن‌ها چه احساسی داشته باشند. برداشتن تمرکز از خود و قرار دادن آن بر روی شخص دیگری می‌تواند به دیگران کمک کند تا نسبت به شما تصور بهتری داشته باشند. ایجاد احساس قدردانی در فرد، پیدا کردن نقاط مشترک و به اشتراک گذاشتن چیز جالبی که تازگی آموخته‌اید کمک می‌کند که تأثیر خوبی داشته باشید و بتوانید در دیگران نفوذ کنید.

برای نفوذ در دیگران خوب بخوابید تا ظاهر شاداب‌تری داشته باشید

وقتی خواب کافی نداشته باشید، ظاهر شما تغییراتی می‌کند؛ پوست کدر می‌شود و باعث می‌شود خسته به نظر برسید. زیر چشم‌ها تیره شده و گوشه‌ی لب‌ها به سمت پایین متمایل می‌شوند. همه‌ی این تغییرات شما را فردی خسته و ناراحت نشان می‌دهد. کم‌خوابی باعث می‌شود دیگران شما را کمتر جذاب، باهوش و سالم ببینند، این موضوع می‌تواند در اولین برداشت دیگران از شما تأثیر منفی بگذارد.

گوش کردن فعال کمک می‌کند در دیگران نفوذ کنیم

وقتی ما به‌صورت فعال به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهیم و در آن مشارکت می‌کنیم باعث می‌شویم دیگران احساس کنند افکار و نظراتشان شنیده می‌شود و به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود. اگر زمانی که دیگری در حال صحبت است شما در حال آماده کردن جملات خود هستید، یعنی با دقت به او گوش نمی‌دهید و این می‌تواند اثر بدی بر ارتباط شما بگذارد. برای اینکه در دیگران نفوذ کنید و حس مثبتی ایجاد کنید از آن‌ها سؤالاتی بپرسید که بتوانند بیشتر تفکرات خود را شرح دهند و روی صحبت‌های آن‌ها تمرکز کنید.

خودت باش و در دیگران نفوذ کن

به‌منظور ایجاد حس مثبت در اولین برداشت، اصیل بودن مهم است. اگر دائماً نگران انجام دادن یا گفتن حرف درست هستید، بسیار محتاط به نظر می‌رسید و این باعث می‌شود رفتارهای شما صادقانه به نظر نرسد. اگر دیگران احساس کنند که دارید چیزی را پنهان می‌کنید، تمایلی به اعتماد کردن به شما نخواهند داشت.

منبع: Time

تلفن کلینیک روانشناسی

4.8/5 - (5 امتیاز)