مشاوره روانشناسی

راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس هنگام سخنرانی و ارائه

داشتن استرس یا اضطراب قبل از یک سخنرانی امری بسیار عادی و طبیعی است. جالب است بدانید که حتی شخصیت های بزرگ هم هنگام سخنرانی با چنین احساساتی مواجه می شوند. در چنین شرایطی روانشناسان راهکار هایی برای کاهش اضطراب و استرس هنگام سخنرانی و ارائه در اختیار افراد قرار می دهند تا آن ها بتوانند با موقعیت خود بهتر کنار آیند.

بهره مندی از راهنمایی های یک مشاور به سخنرانان کمک می کند تا به بهترین نحو بتوانند میزان استرس خود را هنگام سخنرانی کاهش داده و تمرکز و آمادگی قابل توجهی حین ارائه داشته باشند. در واقع آن ها نزد مشاور تکنیک های آرامش ذهن و جسم را فرا می گیرند تا بتوانند با جذابیت بالایی سخنرانی کنند و استرس خود را به حداقل برسانند.

آشنایی با راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس هنگام سخنرانی و ارائه

زود حاضر شدن سر جلسه سخنرانی

همیشه بهتر است که کمی قبل از شروع جلسه یک سخنران در مکان حاضر شود و طی صرف کردن مقداری زمان در آنجا به خود فرصت سازگاری و آشنایی با فضای جدید را بدهد، در اینصورت می تواند تسلط بیشتری در هنگام سخنرانی داشته باشد.

استرس سخنرانی

تجسم مثبت

بسیاری از مطالعات تأثیر تجسم مثبت را ثابت کرده اند. وقتی تصور می کنیم که یک نتیجه مثبت از یک سخنرانی حاصل می شود، احتمال موفقیت و کاهش اضطراب بیشتر است.

نفس عمیق

نفس عمیق از جمله راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس هنگام سخنرانی و ارائه می باشد که می تواند یک اثر جادویی روی سخنران داشته باشد. هنگامی که ما مضطربیم عضلاتمان سفت می شوند. نفس عمیق در این شرایط موجب می شود تا اکسیژن کافی به مغز برسد و بدن خود را آرام کند.

لبخند زدن

لبخند زدن اندورفین را افزایش می دهد، استرس و اضطراب را با آرامش جایگزین می کند و احساس خوبی به مخاطبین می بخشد. لبخند زدن همچنین اعتماد به نفس و شور و شوق را به جمعیت نشان می دهد.

موارد ذکر شده تنها چند مورد از راهکار های مناسب جهت رفع استرس هنگام سخنرانی بود. مراجعه به یک مشاور زبده  و ماهر به سخنرانان کمک می کند تا با ترفند هایی بسیار حرفه ای بتوانند به راحتی و با اعتماد بنفسی بالا یک ارائه بی نظیر داشته باشند.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (5 امتیاز)