مشاوره ازدواج

در جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟

امروزه با تغییر جوامع و نسل جدید، مراسم خواستگاری نیز دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته کم‌تر پیش می‌آمد که دختر و پسر قبل از خواستگاری با یکدیگر ارتباط داشته باشند و درواقع جلسه خواستگاری شروع آشنایی آن‌ها محسوب می‌شد. اما امروزه غالبا پسر و دختر قبل از تصمیم گیری برای ازدواج و آشنایی خانواده‌ها، با یکدیگر آشنا می‌شوند و بعد از مدتی بسته به شرایط در صورتی که معیارهای لازم را داشته باشند، برای ازدواج اقدام می‌کنند.

لازم به ذکر است که خواستگاری و آشنایی سنتی هنوز نیز در بسیاری از خانواده‌ها مخصوصا در شهرهای کوچک‌تر و خانواده‌های مذهبی دیده می‌شود و بسیاری از جوانان به این شکل با یکدیگر آشنا شده و تشکیل زندگی می‌دهند.

چه به شکل سنتی خواستگاری انجام شود و یا دختر و پسر قبل از تصمیم گیری برای ازدواج با یکدیگر رابطه داشته باشند، لازم است زمانی که برای ازدواج تصمیم می‌گیرند، در خصوص یکسری مسائل صحبت کنند. شما ممکن است تصور کنید که شریک عاطفی خود را به میزان زیادی شناخته‌اید، اما باید گفت که در زندگی مشترک مسائلی پیش می‌آید که در زمان دوستی نیازی نبوده که به آن‌ها فکر کنید. پس بهتر است که قبل از تصمیم گیری برای ازدواج صحبت‌های لازم را داشته باشید تا کمتر دچار تنش و چالش شوید.

بسیاری از افراد سوال می‌کنند که در جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم. در این نوشته در خصوص سوالات جلسه خواستگاری و موارد مرتبط با آن صحبت شده است تا کسانی که می‌خواهند برای ازدواج اقدام کنند با آگاهی و توافق لازم برای این امر مهم زندگی تصمیم‌گیری کنند.

دلیل ازدواج

یکی از مسائلی که قبل از تصمیم‌گیری برای ازدواج باید بررسی شود این است که افراد به چه دلیل قصد ازدواج دارند؟ بعضی از دلایل اشتباه برای ازدواج شامل موارد زیر است:

  • ترس از بالا رفتن سن
  • فشار خانواده
  • رسیدن به آزادی و استقلال بیشتر
  • تامین مخارج زندگی و نیازهای مالی
  • پخت و پز و انجام کارهای خانه
  • بی دلیل و صرفا به خاطر این که کار درست این است
  • تامین نیازهای جنسی

هیچ کدام از دلایل بالا نمی‌تواند دلیل منطقی برای ازدواج باشد. زمانی دو نفر می‌توانند تشکیل زندگی دهند که هر دو شخصیت مستقلی داشته باشند و برای برطرف کردن نیازهای خود خواستار این موضوع نباشند.

لیست سوالات خواستگاری

هزینه‌ها

یکی از موارد مهم دیگر در ازدواج، هزینه‌های زندگی مشترک است. برای این که دو نفر بتوانند تشکیل زندگی دهند باید بتوانند سرپناهی برای خود داشته و سایر هزینه‌های زندگی از جمله خورد و خوراک، پوشاک و … را تامین کنند. در گذشته غالبا مردها هزینه‌های زندگی را بر عهده می‌گرفتند اما امروزه برای تامین مخارج زندگی شاید لازم باشد که هم مرد و هم زن در کنار یکدیگر کار کنند که در این صورت انجام کارهای خانه نیز باید تقسیم شود. لازم است که قبل از شروع زندگی در خصوص این مسائل صحبت کنید تا در آینده کمتر دچار ناراحتی و مشکل در این خصوص شوید.

 محل زندگی

لازم است که قبل از ازدواج در مورد این موضوع که کجا می‌خواهید زندگی کنید، صحبت کنید. شاید دو نفر که تصمیم به ازدواج گرفته‌اند از دو شهر متفاوت باشند که قبل از ازدواج باید مشخص شود که در چه شهری می‌خواهند زندگی کنند. گاهی ممکن است که دو فرد از یک شهر باشند اما در خصوص منطقه دچار مشکل شوند. به طور مثال ممکن است آقا تمایل داشته باشد که محل زندگی‌ به محل کارش نزدیک باشد، اما خانم ترجیح دهد که در منطقه خوش آب و هوای شهر زندگی کند که قبل از ازدواج لازم است در این موضوع به تفاهم برسند.

گاهی موضوع محل زندگی در سطح گسترده‌تری قابل بررسی است و ممکن است یکی از طرفین تمایل داشته باشد که در صورت امکان در کشور دیگری زندگی کند. بهتر است که در مورد اهداف و خواسته‌های این چنینی قبل از ازدواج صحبت شود.

 جهان بینی

این که یک فرد چگونه به جهان هستی و محیط پیرامون خود نگاه می‌کند می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بعضی از افراد به معنویات اعتقادی ندارند و تنها آن چیزی را که می‌توانند ببینند باور دارند. این افراد زندگی مادی و اهداف مادی برایشان در اولویت قرار دارد و زندگی خود را بر این اساس جلو می‌برند. این افراد معمولا لذت جو هستند و شکست در مسائل مادی برای آن‌ها خیلی گران تمام می‌شود. بعضی از افراد دیگر بیشتر به معنویات اهمیت می‌دهند و مسائل مادی برای آن‌ها تنها بستری است که از طریق آن بتوانند رشد معنوی داشته باشند.

لازم است که افراد با کسی هم مسیر و هم راه شوند که جهان بینی یکسانی با او داشته باشند. ممکن است فردی نماز بخواند و روزه بگیرد، اما مادی گرا باشد پس بهتر است که عمیق‌تر به این مسائل نگاه کنید.

 کار و شغل

موضوع کار خارج از خانه بعد از ازدواج بیشتر برای خانم‌ها مطرح است. آن‌ها باید از فرد مقابل خود در این خصوص سوال بپرسند که آیا این موضوع از نظر آن‌ها مشکلی ندارد. بعضی از آقایان دوست ندارند که همسر آن‌ها در محیطی که در تماس با مردهای دیگر است کار کنند. لازم است که این مسائل به طور کامل قبل از ازدواج بررسی شود.

 ادامه تحصیل

ادامه تحصیل یکی دیگر از مسائلی است که قبل از ازدواج باید در مورد آن سوال بپرسید. آیا همسر شما با ادامه تحصیل شما موافق است؟ این موضوع هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان صدق می‌کند. پس بهتر است که قبل از ازدواج تکلیف این موضوع را مشخص کنید.

 مهریه

از دیگر توافقات قبل از ازدواج میزان مهریه است. بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل عدم تفاهم خانواده‌ها بر سر این موضوع منتفی می‌شود. این در حالی است که بعضی از خانواده‌ها دیگر اعتقادی به مهریه ندارند و ترجیح می‌دهند که دختر از سایر حقوق مانند حق طلاق و حق خروج از کشور برخوردار باشد. لازم است که قبل از تصمیم به ازدواج در مورد این مسائل صحبت کنید.

 گذشته

بهتر است که درباره گذشته افراد سوال نکنید. گذشته هر کس مربوط به خودش است. آدم‌ها هر روز در حال تغییر هستند و ممکن است یک فرد در گذشته کارهایی انجام داده یا نظریاتی داشته که اکنون به آن‌ها اعتقادی ندارد.

شاید برای شما مهم باشد که آیا همسرتان قبل از شما با کسی ارتباط داشته؟ بهتر است که به جای این سوال بیشتر خواهان این موضوع باشید که همسرتان بعد از ازدواج به شما وفادار باشد و با فرد دیگری ارتباط برقرار نکند.

 روابط اجتماعی

لازم است که قبل از ازدواج در خصوص حد و مرز روابط اجتماعی و به خصوص رابطه با جنس مخالف صحبت کنید. بعضی از خانم‌ها و آقایان داشتن دوست اجتماعی از جنس مخالف را بد نمی‌دانند اما ممکن است که این مسئله برای بعضی افراد قابل قبول نباشد. پس لازم است که افراد قبل از تشکیل زندگی مشترک، در این موارد به تفاهم برسند.

 بچه و فرزند

در جلسه خواستگاری در خصوص داشتن بچه صحبت کنید و بپرسید که آیا طرف مقابل شما علاقه دارد که بچه داشته باشد؟ اگر که علاقه دارد چه زمانی ترجیح می‌دهد که این موضوع را عملی کند؟ بسیاری از زوجین به دلیل این که در این مورد با هم تفاهم ندارند دچار اختلاف و تنش می‌شوند. به طور مثال ممکن است که خانم دوست داشته باشد هر چه زودتر بچه‌دار شود اما آقا مخالف این قضیه باشد که این موضوع می‌تواند سبب درگیری آن‌ها شود.

 مشاوره ازدواج را فراموش نکنید

صحبت در خصوص موارد گفته شده قبل از ازدواج می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در صورتی که بعد از صحبت‌های انجام شده در مورد انتخاب خود تردید دارید بهتر است که به مشاوره ازدواج مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که مشاور و روانشناس هرگز نمی‌تواند به شما بگوید که با چه کسی ازدواج کنید یا نکنید، بلکه جلسات مشاوره به شما کمک می‌کند که خود و طرف مقابلتان را بهتر ببینید و بشناسید تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج با او تصمیم گیری کنید.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (8 امتیاز)