مشاوره ازدواج

روش خواستگاری رفتن

مراسم خواستگاری یکی از مهم‌ترین مراسم‌های قبل از ازدواج دختر و پسر است. امروزه خواستگاری از روش سنتی خود فاصله گرفته و به روش مدرن آن انجام می‌شود. البته هنوز هم خانواده‌هایی هستند که خواستگاری رفتن سنتی را می‌پسندند و همچنان به روش سنتی خواستگاری می‌روند. در ادامه روش خواستگاری رفتن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

خواستگاری رفتن سنتی

در خواستگاری سنتی، انتخاب عروس از طرف خانواده داماد صورت می‌گیرد و خانواده دو طرف نقش اساسی و پررنگی در کل جریان معرفی و خواستگاری دارند. در این روش قبل از اینکه عروس و داماد همدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند، خانواده‌ها با هم آشنا می‌شوند و اطلاعات و شناخت اولیه از یکدیگر را به دست می‌آورند. یا اینکه به واسطه آشنا بودن خانواده‌ها با یکدیگر از قبل، موضوع خواستگاری داماد از عروس مطرح می‌شود. بعد از آن، دختر و پسر در جریان امر خواستگاری قرار می‌گیرند و جلسه‌ای رسمی برگزار می‌شود تا حرف‌های لازم گفته شود و تصمیمات نهایی گرفته شود.
مشاوران ازدواج و خانواده درمانگران معتقدند که روش خواستگاری رفتن سنتی باعث زندگی زناشویی بادوام‌تر و پایدارتر دختر و پسر می‌شود.

روش خواستگاری رفتن مدرن

روش خواستگاری رفتن مدرن به این صورت است که دختر و پسر از قبل با یکدیگر آشنا شده‌اند و نسبت به هم شناخت پیدا کرده‌اند. آنها پس از آشنایی نسبی و توافق روی معیارهای اصلی زندگی مشترک، خانواده را در جریان این آشنایی و انتخاب قرار می‌دهند و قرار جلسه‌ای رسمی برای معرفی دختر و پسر به خانواده‌ها گذاشته می‌شود. مزیتی که این روش نسبت به خواستگاری رفتن سنتی دارد استقلال بیشتر عروس و داماد برای تصمیم گیری زندگی خود است. اما می‌تواند داری معایبی نیز مانند ایجاد حس علاقه و وابستگی دختر و پسر نسبت به هم، تصمیم گیری احساسی و هیجانی به جای تصمیم عاقلانه و بر طبق عقل و منطق و حس نادیده گرفته شدن والدین باشد.

تعیین تاریخ و زمان خواستگاری

خواستگاری رفتن باید طوری باشد که از قبل با خانواده عروس هماهنگ شده باشد تا آنها نیز فرصت کافی برای آماده شدن و پذیرایی از خواستگار و خانواده او را داشته باشند. سرزده رفتن به منزل دختر، روش خواستگاری رفتن مناسبی نیست و باعث می‌شود خانواده‌ها در معذوریت قرار گیرند و احساس راحتی نداشته باشند.

لباس مناسب و آراستگی در مراسم خواستگاری

روش خواستگاری رفتن چه سنتی باشد چه مدرن، افراد باید با ظاهری آراسته و مرتب در آن حضور پیدا کنند. بهتر است هم عروس و داماد و هم خانواده آنها شیک پوشی را رعایت کنند و لباسی رسمی برای آن روز در نظر بگیرند. لباس خواستگار بهتر است کت و شلوار باشد تا یک لباس غیر رسمی مانند تی شرت و شلوار جین. همچنین بهتر است دختران از پوشیدن لباس‌های مجلسی و آرایش تند در این مراسم خودداری کنند. زیرا این طرز پوشش به دلیل اینکه هنوز شناخت کافی خانواده‌ها نسبت به یکدیگر شکل نگرفته است، ممکن است سوء تفاهم ایجاد کند.

تلفن کلینیک روانشناسی

Rate this post