رفتار با سالمند

تلفن کلینیک روانشناسی

تعریف سالمندی

سالمندی جزء مراحل رشدی محسوب می‌شود، تغییری است که با گذشت زمان حاصل می‌شود، دارای جنبه های مثبت و منفی است، فرآیندهای ادراک، رشد، تکامل و بلوغ را شامل می‌شود و به طور عامیانه مرحله‌ای است که در آن با زوال جسم و فکر مواجه هستیم.

بازه سنی سالمندی بر طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای توسعه یافته صنعتی ۶۰ و در کشورهای در حال توسعه ۶۵ است. از جمله ویژگی هایی که با فرد سالمند همراه خواهند بود می‌توان بر ضعیف شدن از لحاظ جسمانی، تجربه دوری از دوستان و یا ترک دوستان (مرگ)، بررسی زندگی گذشته خود، افسوس خوردن به حال خود، اعتماد به نفس پایین، توقع بالا از اطرافیان و … را نام برد. به دلیل کمبود آگاهی اطرافیان نسبت به ویژگی های رفتاری در این سن، عموماً در برخورد با سالمندان دچار مشکل خواهند شد.

نکاتی برای برخورد و رفتار با افراد مسن

۱- افراد مسن به دلیل داشتن نقش های متعدد در گذشته و به تبع آن احساس ارزشمندی بالا، خواهان آن هستند که همین احساس را اکنون نیز داشته باشند بنابراین برخی رفتارهایی را که ما اسم آن را دخالت می‌گذاریم در واقع تلاشی برای اثبات مفید بودن آنان است. بهتر است این حس مؤثر بودن را به آنان القا کنیم و مسؤولیت‌هایی را که در حد توانشان است به آن‌ها محول کنیم مانند گفتن املا به نوه. این عمل از ایجاد حس بی فایده بودن آنان جلوگیری می‌کند.

۲- اغلب کسانی که الان به پیر هستند در جوانی در محیط های شغلی، خانوادگی و اجتماعی دارای شأن و منزلت بوده‌اند، بهتر است در برخورد با آنان و واداشتن به اموری که به صلاحشان است، از به‌کارگیری الزام و بایدها و نبایدها خودداری کنیم و کارها را به‌صورت پیشنهادی مطرح کنیم.

۳-اغلب سالمندان دارای مشکلاتی از قبیل ناتوانی در تکلم، شنوایی، حافظه و … هستند، مفید است در ارتباطمان مدبرانه عمل کنیم. با ترحم، دلسوزی و یا از سر بی حوصلگی رفتار کردن فقط باعث دل آزردگی آنان می‌شود. می‌توان کلمات را شمرده شمرده و با طمأنینه بیان کرد. تن صدای بلند از صحبت کردن به طور واضح متفاوت است.

۴- معمولاً افراد مسن تجارب ارزشمند بی شماری دارند و تمایل دارند در نقش معلم و آموزگار آن‌ها را در اختیار دیگران مخصوصاً فرزندان خود قرار دهند، بنابراین خالی از لطف نخواهد بود اگر بعضی وقت‌ها پای صحبت هایشان بنشینیم و به حرف‌هایشان گوش دهیم.

در مواقعی که دسترسی به مشاوره حضوری میسر نیست و یا در صف نوبت‌دهی مجبور به انتظار هستیم و احتیاج به مشاوره یا راهنمایی فوری داریم می‌توانیم از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنیم. شما می‌توانید با استفاده از شماره تلفن ۹۰۹۹۰۷۱۶۳۹ از سراسر کشور با متخصصین سرای مشاور تماس برقرار کنید و در خصوص مسائل خود از ایشان راهنمایی بخواهید.

شماره مرکز مشاوره

4.8/5 - (13 امتیاز)