مشاوره روانشناسی

نحوه برخورد و مراقبت از افراد و سالمندان آلزایمری

آلزایمر یک بیماری مغزی است که در ابتدا تکلم و حافظه فرد را مختل می‌کند. این بیماری به مرور زمان سلول‌های بیشتری را درگیر کرده و در نهایت قدرت تفکر را از فرد می‌گیرد و بر همه اعمال او تأثیر می‌گذارد. بیماری آلزایمر به دلایل مختلفی ایجاد شود که از جمله آن می‌توان به افزایش سن، زمینه ارثی و سبک زندگی اشتباه اشاره کرد.

از آن جایی که این بیماری درمان ندارد و بیماران مبتلا به آن مدت زمانی طولانی درگیر هستند، نحوه مراقبت و برخورد با آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. مراقبت از این نوع بیماران اصول خاصی دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها، بیمار و همچنین مراقب او آسیب جدی خواهند دید. در ادامه به مواردی که در نحوه برخورد و مراقبت از افراد و سالمندان آلزایمری باید رعایت شود، خواهیم پرداخت.

افزایش شناخت و آگاهی

شما به عنوان مراقب بیمار باید اطلاعات کافی در مورد بیماری آلزایمر، علایم و روند پیشرفت آن و همچنین عوارض جانبی داروهای مورد مصرف بیمارتان داشته باشید. شناخت این موارد باعث می‌شود که شما بهتر بتوانید رفتار بیمارتان را درک کنید و در شرایط مختلف پاسخ مناسب‌تری داشته باشید.

نکات ایمنی در مورد آلزایمر

به منظور عدم آسیب بیمار یک سری از نکات ایمنی باید رعایت شود. به طور مثال اشیای تیز و برنده، مواد شیمیایی و کبریت و فندک را از دسترس بیمار خارج کنید. پادری و کف زمین به گونه‌ای باشد که بیمار لیز نخورد. پنجره‌های بدون محافظ را قفل کنید. قفل در اتاق‌ها را بردارید تا بیمار در را به روی خود قفل نکند. زمانی که با بیمار بیرون می‌روید در جیب او آدرس و شماره تلفنتان را بگذارید تا در صورتی که گم شود، بتوان او را به خانه بازگرداند.

بیماری آلزایمر

احترام به استقلال بیمار

به بیمار اجازه دهید یکسری از کارها را که هنوز می‌تواند از پسشان بربیاید، خودش به تنهایی انجام دهد. تشخیص اینکه چه موقع وارد عمل شوید و چه موقع به بیمار اجازه عمل دهید، بسیار حائز اهمیت است. اگر بخواهید در همه کارها با او مانند یک بیمار رفتار کنید عزت نفس وی آسیب دیده و ممکن است دچار کج خلقی و ناراحتی شود. پس تا آنجایی که امکان دارد به او اجازه عمل دهید. در ابتدای بیماری، زمانی که بیمار هنوز نکات ایمنی را رعایت می‌کند، به طور مثال شیر آب را می‌بندد یا گاز را خاموش می‌کند، می‌توانید او را ساعاتی نیز در خانه تنها بگذارید.

محبت و امنیت

در برخی مواقع ممکن است بیمار بر اثر دلایل نامشخص و غیرمنطقی دچار ترس و اضطراب شود، در این زمان نوازش بیمار و گفتن جملات محبت آمیز، می‌تواند در آرام کردن او نقش موثری داشته باشد. در صورتی که بیمار چیزی را خراب کرد یا سؤالی را برای بار چندم پرسید، عصبانی نشوید و با او با آرامی و مهربانی رفتار کنید چراکه او از عمد این کارها را انجام نمی‌دهد. قرار گرفتن بیمار در محیط آرام و امن و محبت و عشق به او می‌تواند در کاهش سرعت پیشرفت بیماری موثر باشد.

مراقبت از خود در افراد آلزایمری

شما به عنوان مراقب بیمار باید بتوانید سلامت روان خود را حفظ کنید چراکه وظیفه سختی بر دوش شماست و ممکن است شما را خسته و عصبی کند. علاوه بر آن رفتار پرخاشگرانه شما می‌تواند منجر به شدید شدن علائم بیمار و بی قراری او شود. پس زمانی که احساس کردید دیگر خسته شده‌اید و صبر و تحملتان تمام شده، سعی کنید از کسی کمک بخواهید، ساعاتی را برای خودتان باشید و تفریح کنید. صحبت با یک مشاور نیز می‌تواند علاوه بر آموزش نحوه برخورد با بیمار، در تسکین خستگی شما موثر باشد و بتواند شرایط را برای شما و بیمار بهبود بخشد.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (4 امتیاز)