مشاوره روانشناسی

استرس و ریزش مو

در حالی که استرس در میزان کم و طبیعی می‌تواند سبب بهبود سلامت و عملکرد بدن شود، استرس‌های شدید و طولانی مدت با بسیاری از بیماری‌های روانی و جسمی در ارتباط است که خود این بیماری‌ها نیز می‌تواند بر استرس بیافزاید و فرد را وارد یک چرخه معیوب کند. یکی از این بیماری‌ها ریزش مو است که در ادامه به توضیح بیشتر در این زمینه می‌پردازیم.

ریزش مو

مو دارای یک سیکل طبیعی است که شامل سه مرحله رشد، توقف رشد و استراحت است. در مرحله رشد سلول‌های مو به سرعت رشد می‌کنند و موی قدیمی را خارج می‌کنند. این مرحله بر اساس ژنتیک و عوامل مختلف برای هر تار مو ممکن است ۲ تا ۸ سال ادامه پیدا کند. بعد از آن رشد مو متوقف شده و در نهایت می‌ریزد تا تار موی جدید امکان رشد پیدا کند. به صورت طبیعی بیشتر موها در فاز رشد هستند و معمولا ۲۰ درصد از موها در مرحله ریزش قرار دارند. پس ریزش یک تعداد تار مو (حدودا ۷۰) در روز طبیعی است. اما اگر ریزش مو از این حد بیشتر باشد احتمالا فرد دچار بیماری ریزش مو شده است.

استرس-و-ریزش-مو

بیماری ریزش مو یک اختلال چند عاملی است و فاکتورهای مختلفی در ایجاد آن نقش دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریزش مو ارثی

بارداری

جراحی

بیماری و کمبودهای تغذیه‌ای

مانند لیکن پلان، پسوریازیس، لوپوس، کیست تخمدان، عفونت‌های قارچی، فقر آهن، کم خونی و …

مصرف داروها

مانند داروهای شیمی درمانی و قرص‌های ضد بارداری

روش‌های بهداشتی و زیبایی

مانند استفاده زیاد از ماسک مو، اتو و سشوار

ریزش مو در اثر استرس

استرس طولانی مدت سبب می‌شود که عملکرد فیزیولوژیک بدن دچار اختلال شود که در نتیجه آن ممکن است فولیکول‌ها توان لازم برای رشد مو جدید را نداشته باشند یا موها سریعتر وارد فاز استراحت شوند. در بعضی موارد استرس سبب ایجاد واکنش خودایمن در بدن شده که در آن گلبول‌های سفید به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و بر اثر آن ریزش مو سکه‌ای ایجاد می‌شود.

درمان استرس و توقف ریزش مو

اگر ریزش مو در نتیجه استرس ایجاد شده باشد، بعد از برطرف شدن استرس متوقف خواهد شد و رشد مو به حالت قبل باز می‌گردد. در این حالت مراجعه به روانشناس و مشاور بسیار کمک کننده است. در بسیاری از مواقع بینش‌های اشتباه مانند تمایل به تایید گرفتن از دیگران، توقع این که اتفاقات مطابق میل فرد باشد، توقع این که دیگران هیچ اشتباهی نداشته باشند و سایر موارد سبب ایجاد استرس می‌شود.

مشاور با استفاده از تکنیک‌های مختلف، باورهای نادرست را در فرد اصلاح می‌کند و با افزایش ظرفیت و افزایش سازگاری با محیط، سبب کاهش میزان استرس در مراجعه کننده می‌شود که به دنبال آن بهبود عملکرد بدن نیز حاصل خواهد شد.

تلفن کلینیک روانشناسی

Rate this post