مشاوره طلاق

مشاوره طلاق تلفنی

مشاور یا روانشناس در مورد طلاق چه کمکی می‌تواند بکند؟

همان‌طور که ازدواج یکی از مؤلفه های بهنجاری در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، طلاق یا ازدواج ناموفق نیز از مؤلفه های نابهنجاری قلمداد می‌شود. در واقع تشکیل زندگی زناشویی که هر دو طرف از آن رضایت داشته باشند، هدفی ایده آل محسوب می‌شود.

تعارضات زناشویی برای زندگی مشترک، تهدیدی جدی محسوب می‌شود که دوام و ثبات آن را نشانه گرفته است و دربردارنده نتایج منفی روانی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و معیشتی است. از جمله تأثیرات روانی منفی طلاق می‌توان بر استرس، افسردگی، یأس و ناامیدی اشاره کرد. اگر فردی همسر خود را بر مبنای عشق انتخاب کرده باشد و ازدواجشان به طلاق منجر شود، باعث احساس بی اعتمادی در او می‌شود.

افرادی که متقاضی طلاق هستند، گاها فرزند دارند و این جدایی بر آن‌ها نیز تأثیرگذاراست؛ مانند افت تحصیلی، خشم و ناراحتی، الگو قرار گرفتن سبک زندگی والدین و داشتن ازدواجی ناموفق.

زن و مرد برای ادامه زندگی خود فرزندان را بهانه می‌کنند و می‌گویند: من دیگر از او ناامید شده‌ام و فقط به خاطر دخترم/پسرم می‌خواهم زندگی را با او ادامه دهم وگرنه هیچ نقطه مشترکی برای زندگی‌مان باقی نمانده است. در این وضعیت فرد برای جدا شدن دچار تردید است. دوست دارد که در یک لحظه همه چیز طبق روال سابق شود. از طرفی به فرد مقابلش عادت کرده و زمانی که به تنهایی و دیگر احساسات منفی روانی بعد از جدایی می‌اندیشد، در تصمیم خود دو دل می‌شود.

شایع ترین علل طلاق و جدایی چیست؟

از جمله آن می‌توان بر خیانت، بدگمانی، اختلالات روانی (پارانویید و…)، کتک زدن، اعتیاد به مواد مخدر یا قمار اشاره کرد.

مشاوره طلاق ابتدا به بررسی علل جدایی از سوی هریک می‌پردازد. سپس نظرشان را در مورد راه حل های احتمالی جویا می‌شود، درنهایت آن‌ها را در جریان نظر خود قرار می‌دهد و در رابطه با موارد مطرح نشده با یکدیگر به بحث و گفتگو می‌پردازند.

تلفن کلینیک روانشناسی

فعالیت های مشاوره طلاق

متخصص دید روشنی درباره عواقب و پیامدهای طلاق به فرد می‌دهد. اینکه چه تأثیری بر روی احساس خودش دارد، زندگی‌اش را دگرگون می‌کند، موقعیت اجتماعی اش، تأثیرش روی فرزندان و سایر موارد.

آن‌ها را نسبت به علائمی که وجودشان به این معناست که دیگر وقت طلاق رسیده است آگاه می‌کند مانند عصبانیت همیشگی، حساس و زود رنج بودن، تحمل کم (سر کوچک‌ترین مسئله مشاجره راه انداختن)، احساس مورد ستم قرار گرفتن در زندگی، فحاشی، کتک زدن و سایر موارد.

درباره احساسات منفی پس از طلاق با آن‌ها صحبت می‌کند. احساساتی از قبیل تنها شدن، ماندن در تنهایی خود، نا امیدی، ترس، بی اعتمادی و سایر موارد.

به آن‌ها گوشزد می‌کند تا رنج‌هایی را که متحمل شده‌اند و بر روی آن‌ها تأثیر منفی گذاشته را به یاد بیاورند، منشأ آن را بیابند:

  • چگونه اتفاق افتاده است؟
  • از کجا شروع شده؟
  • آیا قابل ترمیم است؟

از آن‌ها می‌خواهد تا نگاه دقیقی به خود بیندازند از شخصیت، رفتار، نگرش، احساس و طرز فکر خود آگاهی درستی داشته باشند.

  • آیا صادقانه می‌توانند برخی رفتارهای نامناسب را تغییر دهند؟
  • تا چه حد به تغییر رفتارشان تعهد دارند؟

درنهایت اگر راه حلی به آن‌ها پیشنهاد داد و زوجین متعهد شدند که در آن مورد حتماً تغییری داشته باشند، به خود فرصت دهند، اگر پس از گذشت یک سال بازهم در مورد جدایی شک داشتند، شاید در آن زمان به نتیجه برسند که طلاق گزینه بهتری است.

مشاوره طلاق تلفنی و حضوری

مرکز مشاوره روانشناسی سرای مشاور، با مجوز «سازمان روانشناسی و مشاوره» ارائه دهنده خدمات مشاوره طلاق به صورت تلفنی یا حضوری است. هم‌وطنان عزیز می‌توانند با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۳۹ با تلفن ثابت بدون پیش شماره برای مشاوره تلفنی (آنلاین) و یا مشاوره حضوری در تهران تماس حاصل نمایند.

شماره مرکز مشاوره

4.9/5 - (42 امتیاز)