مشاوره ترک اعتیاد

بهترین روش ترک متادون چیست؟

متادون چیست؟

متادون دارویی است که برای درمان اعتیاد به موادی مانند هروئین، مرفین، تریاک و … به کار می رود. متادون برای ترک مواد به کار می رود اما خود آن دارویی مخدر است که می تواند سوء مصرف را به دنبال داشته باشد و کنار گذاشتن آن فرد را دچار عوارض ترک کند. متادون هم به صورت محلول و شربت و هم به صورت قرص تجویز می شود. اثر آن بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت در بدن می ماند و جایگزین خوبی برای هروئین، مرفین و… است. اما باید به صورت کنترل شده و با دوز مشخص مصرف شود تا فرد دچار وابستگی و اعتیاد به آن نشود.

عوارض جانبی مصرف متادون

مصرف هر دارویی برخی عوارض جانبی را به همراه دارد. متادون نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوارض جانبی مصرف این دارو شامل مشکلات تنفسی، یبوست و تنگی مردمک چشم می شود.

عوارض ترک متادون

مصرف کنندگان متادون نسبت به برخی اثرات آن دچار تحمل می شوند و در صورت عدم مصرف، علائم ترک بروز می کند. قطع ناگهانی و کنار گذاشتن یکباره آن عوارض جدی و خطرناکی به همراه دارد. علائم ترک متادون شامل علائم فیزیکی و جسمی مانند اختلال خواب و بی خوابی، پا درد و بدن درد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش فشار خون، بی اشتهایی و ضعف، آبریزش بیش از حد چشم و بینی، عرق و تب و لرز، خارش پوستی، اختلال در دید و اختلال جنسی؛ و علائم روانی مثل افسردگی، احساس نارضایتی، اضطراب، بی قراری و در بعضی موارد اقدام به خودکشی می شود. بهترین روش ترک متادون چیست

بهترین روش ترک متادون

ترک متادون به ۳ روش انجام می شود:

  • سم زدایی تدریجی
  • سم زدایی سریع
  • سم زدایی فوق سریع

سم زدایی سریع متادون طی ۲ تا ۳ روز و سم زدایی تدریجی طی ۷ تا ۱۰ روز انجام می شود. روند سم زدایی همراه با مراقبت های کادر درمان متشکل از روانشناس و روانپزشک انجام می شود. اگر متادون در دوز بالا و در مدت طولانی مصرف شده باشد، روند سم زدایی طولانی تر و مراقبت های درمانی نیز بیشتر می شود. سم زدایی تدریجی متادون به دو طریق انجام می شود: کاهش تدریجی میزان مصرف متادون و جایگزین کردن مصرف بوپرنورفین به جای متادون.

  1. کاهش تدریجی میزان مصرف متادون: این روش معمولا ۵ تا ۷ هفته طول می کشد. در این روش بیمار مصرف متادون خود را به ۳۰ میلی گرم در روز کاهش می دهد و پس از آن مصرف ۳۰ میلی گرم در روز را به ۵ میلی گرم در هفته کاهش می دهد.
  2. جایگزین کردن مصرف بوپرنورفین به جای متادون: قبل از شروع مصرف بوپرنورفین، مصرف متادون بیمار باید به ۴۰ میلی گرم در روز کاهش یافته باشد. ۳۶ ساعت پس از آخرین مصرف متادون، ۲ تا ۴ میلی گرم بوپرنورفین خوراکی برای کاهش علائم ترک متادون داده می شود. در صورت تحمل بیمار، ۱ ساعت بعد ۲ تا ۴ میلی گرم و سپس ۶ تا ۸ ساعت بعد ۴ میلی گرم بوپرنورفین به فرد داده می شود. در روزهای بعد نیز این روند ادامه پیدا می کند. بوپرنورفین با کم کردن علائم ترک متادون روش بدون درد ترک متادون محسوب می شود.

به طورکلی اگر روش های ترک متادون همراه با مشاوره فردی یا گروهی به همراه خانواده فرد مصرف کننده باشد تاثیر بیشتری دارد تا زمانی که بیمار به تنهایی برای درمان مراجعه کند. بنابراین پس از ترخیص بیمار، خدماتی مانند مشاوره تلفنی ترک اعتیاد و مشاوره خانواده به فرد و خانواده او ارائه می گردد تا بهترین و پایدارترین نتایج به دست آید.
تلفن کلینیک روانشناسی

Rate this post