مشاوره روانشناسی

بررسی جامع مصرف علف و کشیدن گل

اعتیاد به علف

گل یا علف از مشتقات گیاه شاهدانه هستند و برخلاف باور مصرف‌کنندگان مانند حشیش نوعی ماده مخدر به‌حساب می‌آیند.

مراقبین در جریان باشند که این مواد به‌صورت سیگار یا قلیان مصرف می‌شود. برخی هم آن را در هنگام پخت کیک یا شیرینی استفاده می‌کنند.

علت مصرف گل

برخی افراد به جهت شادی و خارج شدن از یکنواختی احوال روی به مصرف گل یا علف می‌آورند. آن‌گونه که مصرف‌کنندگان بیان می‌کنند یا از کسی شنیده‌اند که علف موجب شادی و انگیزه می‌شود یا اینکه یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند و جذب مصرف‌شده‌اند.

سرخوشی کاذب ناشی از مصرف در کوتاه‌مدت فرد را امیدوار می‌کند و از آن زمان به بعد موجب وابستگی روانی به مصرف می‌شود.

از علایم مصرف گل یا علف چیست؟

وابستگی روانی، عصبی شدن، پرخاشگری، افسردگی، افزایش اشتها، قرمز شدن چشم‌ها، پایین آمدن حافظه، سندرم بی‌انگیزگی، لطمه‌ی تحصیلی، بی‌تفاوتی به اتفاقات اجتماعی اطراف از علائم و عوارض مصرف این ماده است.

خواب‌آلودگی، چرت دائمی، یبوست، تیره شدن پوست، تضعیف حافظه، عدم احساس مسئولیت، اثرات سوختگی در انگشتان، کاهش میل جنسی، تغییر حالت غیرطبیعی مردمک چشم، غیبت‌های کاری و تحصیلی، افت عملکرد شغلی، خلق‌وخوی متغیر، بدبینی به خانواده، بی‌حوصلگی و کناره‌گیری از ارتباط با بستگان از علائم مصرف گل یا علف است.

تلفن کلینیک روانشناسی

آیا مصرف علف یا گل اعتیاد آور است؟

بله، مصرف علف اعتیاد مغزی و روانی ایجاد می‌کند. چنانچه گیاه به‌طور منظم مصرف نشود؛ روحیه و خلق فرد پایین می‌آید، تحریک‌پذیر و پرخاشگر می‌شود.

وابستگی روانی علف چگونه است؟

بدن به مصرف علف عادت نمی‌کند اما این مغز است که به دریافت این ماده عادت می‌کند. فرد ازنظر روانی به گیاه وابسته می‌شود و در صورت مصرف نکردن روحیه‌ی خوبی نخواهد داشت.

فردی که نتوانسته حال روحی خودش را دچار تغییر و تحول کند با مصرف علف هیجان‌های برانگیخته و شادی را تجربه می‌کند و در صورت مصرف نکردن ازنظر روانی به هم می‌ریزد.

فواید مصرف علف

مصرف این گیاه باعث برانگیختگی و ایجاد شادی می شود. این دارو اثرات درمانی در مورد حالت تهوع و استفراغ دارد. اثرات دارویی این ماده در درمان سرطان هم بررسی شده است. مصرف این دارو در کوتاه مدت به افزایش اشتها کمک می کند و برای بیمارانی که دچار ضعف ایمنی بدن می شوند بکار می رود.

با مصرف کننده‌ علف چگونه باید برخورد کنیم؟

وقتی نسبت به مصرف برخی افراد اعتراض می‌شود فکر می‌کنند که نیت و قصد ترساندن آن‌هاست. بهتر است که سن و شرایط مصرف فرد به مشاور توضیح داده شود تا مشاور صحبت انگیزشی کارآمد در ارتباط با این فرد را طراحی کند.

مشاور توجه مراقب یا خود فرد را به این نکته جلب می‌کند که خودش عزیز و باارزش است اما رفتارش را تأیید نمی‌کند و این مصرف است که پذیرفتنی نیست.

مرز خطر مصرف علف یا گل چیست؟

مصرف این ماده در یک موقعیت محدود باعث آسیب روحی می‌شود اما خطر مستقیم فیزیکی ندارد. چنانچه در اثر صدمه‌ی روانی از یک‌سو فرد به مرحله‌ای از توهمات برسد ممکن است برای خودش یا کسانی که نزدیک او هستند تهدید و خطر محسوب شود، از سوی دیگر اگر به دلیل بی‌پروایی رفتارهای خطرناکی مثل رانندگی با عواقب تصادف داشته باشد موجب خسارت جانی می‌شود.

روانشناس چگونه به درمان یا ترک مصرف گل یا علف کمک می‌کند؟

روانشناس در وهله‌ی اول برای مشاوره‌ی مصرف غیرضروری چنین موادی بررسی می‌کند که فرد در چه مرحله‌ای است. با بررسی دلایل مصرف و آسیب‌های ناشی از مصرف انگیزه‌ی فرد به جهت ترک مشخص می‌شود. آنچه عملکرد فرد را کاهش داده بررسی می‌شود و تکنیک تفکیک و طبقه‌بندی مسائل به فرد آموخته می‌شود.

در مورد مصرف گیاهان شادی زا شرایط روحی فرد قبل شروع مصرف، حین مصرف و در فرآیند ترک ارزیابی می‌شود. مشاور زمینه اختلالات اضطرابی و افسردگی فرد را شناسایی و درمان می‌کند. به‌وقت درمان لازم است به فاکتورهای افسرده ساز هم‌زمان با مصرف توجه کرد.

مشاور زمینه‌ی خانوادگی بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی را بررسی می‌کند. مشاور فرد را در فرآیند خودتنظیمی، تعدیل هیجانی متناسب با شناخت همراهی می‌کند. اجرای تکالیف ارزیابی و تقسیم انگیزه‌های درونی و بیرونی در مورد فعالیت‌های روزمره به فرد در تسلط بر حال خود و اجتناب از مصرف کمک می‌کند.

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (5 امتیاز)