مشاوره روانشناسی

بحران چهل سالگی

بسیاری از افراد بین سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی دچار بحران میان‌سالی یا چهل سالگی می‌شوند. این بحران در هر دو جنس ممکن است ایجاد شود، اما محتوای آن اغلب متفاوت است. مردها به دستاوردها و ناکامی‌های خود می‌اندیشند و زن‌ها با افکاری نظیر از دست دادن جذابیت و جوانی گریبان‌گیر می‌شوند که ممکن است برای آن‌ها حالات خلقی نامتعادل و افسردگی دربر داشته باشد. در ادامه به بررسی علت‌ها و روش‌های مقابله با این بحران پرداخته می‌شود.

دلایل ایجاد بحران چهل سالگی

به طور معمول افراد در حین گذر از دهه‌های میانه زندگی دچار افکار و احساساتی می‌شوند که از قبل با آن‌ها مواجه نشده‌اند. در میانه چهل سالگی معمولا افراد به شاخص‌های ثابتی در زندگی خود دست یافته‌اند و در این مرحله به ارزیابی دستاوردها و شکست‌ها و آرزوهایشان می‌پردازند. افراد در این سن معمولا آزادی کافی برای تغییرات بزرگ در زندگی خود ندارند چراکه اغلب تشکیل خانواده داده و شغل ثابتی دارند. جامعه هم دیگر به آن‌ها اجازه تغییرات بزرگ نمی‌دهد و مردم انتظار دیگری از آن‌ها دارند.

در این هنگام اگر خواسته‌های دست نیافته افراد شامل یادگیری یک زبان یا هنر جدید باشد، مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر افکار او شامل عدم رضایت از زندگی مشترک و یا شغل باشد، مشکلات بزرگ‌تری پیش خواهد آمد. افرادی که دچار بحران چهل سالگی شده‌اند مدام حسرت انتخاب‌های اشتباه زندگی خود را می‌خورند و چون توان و آزادی کافی برای تغییر ندارند، دچار نارضایتی از زندگی و افسردگی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بحران سی سالگی


اگر یکی از والدین فرد منزوی، کناره‌گیر و مضطرب بوده و یا والدین هماهنگی کافی با یکدیگر نداشته‌اند و یا فرد با خشونت بزرگ شده باشد، احتمال ابتلا به بحران چهل سالگی در این فرد بیشتر است. همچنین در خانم‌ها حاملگی و زایمان در این سن می‌تواند مزید بر علت شود و به بحران چهل سالگی دامن بزند.

درمان بحران چهل سالگی

درمان بحران چهل سالگی

در اغلب موارد این بحران خفیف است و افراد با تکیه بر توانایی‌های خود و کمک خانواده و دوستان می‌توانند از آن عبور کنند. افراد باید توجه داشته باشند که هر دوره‌ای جذابیت‌ها و زیبایی‌های خود را دارد. در این دوره از زندگی فرد به یک بلوغ نسبی رسیده و احتمال اشتباهات بزرگ برای او کمتر خواهد شد. در حالی که در دوره جوانی، افراد به دلیل عدم بلوغ کافی به طور مرتب با فراز و نشیب دست و پنجه نرم می‌کنند. نکته دیگر این است که زندگی یک مهارت است و افراد با افزایش سن توانایی بیشتری برای زندگی و لذت بردن از آن پیدا می‌کنند.

علاوه بر آن با انجام ورزش، مراقبت‌های لازم و عدم افسردگی و ناراحتی افراد می‌توانند سلامتی و زیبایی خود را در این دوره و همچنین دوره‌های بعدی زندگی‌شان تضمین کنند.

در مواردی که این بحران به شکل شدیدتری بروز می‌کند، بهتر است که افراد تحت روان درمانی توسط مشاورین و روانشناسان مجرب قرار گیرند، تا از بروز مشکلات جدی در این دوره که می‌تواند بر سایر اعضای خانواده از جمله کودکان نیز تأثیرگذار باشد، جلوگیری شود، گرفتن مشاوره از متخصص مشاوره فردی می‌تواند به درمان این بحران کمک کند.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (5 امتیاز)