روانشناسی کودک مشاوره کودکان

چه موقع باید بچه را از پوشک گرفت؟

زمان مناسب برای گرفتن بچه از پوشک معمولا بین ۱۸ تا ۲۸ ماهگی می‌باشد. این سن در کودکان مختلف متفاوت است و اغلب دخترها سریعتر از پسرها به این کار تمایل نشان می‌دهند، اما بهتر است که نهایت تا ۳ سالگی آموزش دستشویی رفتن به کودک داده شود. زمانی که کودک نسبت به پوشک تمایل نشان ندهد و درباره دستشویی رفتن دیگران کنجکاو باشد، احتمالا زمان مناسبی برای آموزش است.

فصل‌هایی که هوا گرم‌تر است برای این موضوع مناسب تر است چرا که در فصل زمستان که هوا سرد است، کودک لباس‌های بیشتری می‌پوشد و در صورت عدم کنترل ادرار زحمت شما برای شستن لباس‌ها بیشتر می‌شود.

 مراحل آموزش کودک برای از پوشک گرفتن آن ها

با کودک خود صحبت کنید و به او بگویید که دیگر لازم نیست از پوشک استفاده کند. سعی کنید این موضوع رو به صورت یک اتفاق خوب برایش تعریف کنید و مراحل دستشویی رفتن را برایش توضیح دهید. برایش لگن کودک تهیه کنید و قبل از شروع آموزش آن را در اتاقش بگذارید تا با آن بازی کند. سعی کنید محیط دستشویی را برایش جالب کنید تا از رفتن به آنجا ترس نداشته باشد.

اگر کودک آمادگی لازم را داشته باشد معمولا قسمت اعظم آموزش در سه روز تکمیل می‌شود، اما نباید انتظار داشته باشید که بعد از این مدت بتواند این کار را بدون هیچ اشتباهی انجام دهد.

در مدت آموزش یک لباس راحت به او بپوشانید که تنگ نباشد و حس پوشک را به او القا نکند. در روز دوم و سوم روزی یک ساعت بیرون روید و قبل از بیرون رفتن او را به دستشویی ببرید تا بداند باید این کار را همیشه انجام دهد.

چه موقع باید بچه را از پوشک گرفت

در طول روز چندبار از او بپرسید که آیا دستشویی دارد و اگر او را به دستشویی بردید و کاری نکرد دوباره یک ساعت بعد امتحان کنید. شب‌ها قبل از خواب او را به دستشویی ببرید و بعد از آن برای اطمینان بیشتر از زیرانداز یا شورت آموزشی استفاده کنید. اگر در کل مدت زیرانداز خیس بود یعنی کودک آمادگی لازم را برای از پوشک گرفتن ندارد اما اگر طول شب خشک بود و نزدیکای صبح خیس شد، می‌توانید آموزش خود را ادامه دهید.

اگر بعد از گذشت چند روز از شروع آموزش پیشرفتی ندیدید، به کودک فشار وارد نکنید، شاید بهتر است آموزش را به زمان دیگری موکول کنید.

 آمادگی والدین

مهمترین نکته در مدت آموزش این است که صبر و حوصله داشته باشید. خودتان را برای حوادث احتمالی آماده کنید و در صورت امکان فرش‌ها را جمع کنید و روی مبل ها رو انداز بیاندازید. اگر کودکتان نتوانست خودش را کنترل کند، سرش داد نزنید، اما به او تذکر دهید که کارش درست نبوده و کار درست را دوباره برایش توضیح دهید. اگر شاغل هستید بهتر است که حداقل سه روز مرخصی بگیرید. اگر زمانی که سر کار هستید کودکتان را پیش کس دیگری میگذارید، بهتر است از او بخواهید مشابه شما عمل کند تا کودک دچار سردرگمی نشود.

لزوم ارتباط با مشاور

واکنش کودکان نسبت به آموزش متفاوت است و بعضی ممکن است دچار ترس شوند و یا لجبازی کنند. بهتر است در این شرایط با مشاور کودک در ارتباط باشید زیرا برخورد مناسب در این موقعیت بسیار حائز اهمیت است و عکس‌العمل‌های نابه‌جا می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی شود.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (5 امتیاز)