مشاوره تحصیلی روانشناسی

عدم تمرکز در درس خواندن

مهم‌ترین بحث در یادگیری و آموزش مباحث درسی، بحث تمرکز است که در صورت عدم تمرکز و ایجاد پرش ذهنی، یادگیری، آموزش و یادآوری مسائل درسی با مشکل مواجه می‌شود.

حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز عوامل زیادی دارد که ممکن است از برخی از عوامل محیطی مانند  سر و صدا و شلوغی و هم‌چنین برخی مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس فکری و عوامل فیزیولوژیک مانند فقر آهن، کم‌خونی و …  سرچشمه می‌گیرند.

درمان عدم تمرکز در درس خواندن

در این راستا مسائلی که با پرش ذهنی و حواس‌پرتی ارتباط دارد را مطرح می‌کنیم:

عدم وجود انگیزه:

اولین و مهم‌ترین بحث در یادگیری، وجود انگیزه است. اگر فرد برای مطالعه و یادگیری مسائل درسی انگیزه، علاقه و اشتیاق کافی را نداشته باشند یادگیری یا صورت نمی‌گیرد و یا اگر هم صورت گیرد مقطعی و کوتاه‌مدت است. که با گذشت زمانی کوتاه مطالب یاد گرفته‌شده فراموش می‌شود، یکی از دلایلی که مطالب یاد گرفته‌شده را سر جلسه‌ی امتحان فراموش می‌کنیم همین عامل است.

برای رفع مشکل عدم وجود انگیزه و علاقه باید برای یادگیری یا به دنبال مطالب جالب و مفید از نظر خودِ شخص باشیم یا اینکه انگیزه و علاقه را در شخص ایجاد کنیم.

عوامل مؤثر در ایجاد علاقه در فرد مثل:

  1. فرد آموزش‌دهنده (آموزگار): به جهت شیوه‌ی برخورد با شاگردان (نحوه‌ی صحبت، نحوه‌ی برخورد و مهارت در آموزش)
  2. محیط آموزش: به جهت جالب و شاد بودن (باعث ایجاد حس خوشایند در فرد یادگیرنده) یا یکنواخت بودن (که باعث ایجاد حسِ کسالت و عدم توجه فرد به مطالب آموزش داده‌شده می‌شود)
  3. محیط درس خواندن: در صورت قرار گرفتن در محیط نامناسب پرش ذهنی بیشتر ایجاد می‌شود مثال: قرار گرفتن در محیط پر از سروصدا، عدم نور کافی، سردی و گرمی هوای محیط و حتی قرار گرفتن در محیطی جدید که حس کنجکاوی را برانگیخته می‌کند و باعث حواس‌پرتی و بطالت وقت می‌شود.
  4. مشغله‌های فکری: در صورت وجود درگیری‌های ذهنی متفرقه فرد در تمرکز بر روی مسائل درسی ناتوان می‌شود و دائماً ناخودآگاه فرد از جو درس خارج می‌شود. بنابراین یادگیری به‌سختی صورت می‌گیرد به‌طور مثال: مشکلات خانوادگی، شغلی، روابط عاطفی و اجتماعی آشفته و …

راه کارهایی برای افزایش تمرکز

روش‌های متنوع و متفاوتی برای افزایش تمرکز در درس خواندن وجود دارد که برحسب ویژگی‌های فردی و محیطی افراد متفاوت است. برای آگاهی از روش مناسب افزایش تمرکز در درس خواندن با مشاوران و روانشناسان تحصیلی مرکز مشاوره سرای مشاور در تماس باشید.

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (9 امتیاز)