مشاوره کودک

نحوه توضیح مرگ برای کودک

کودکان ممکن است در کارتون یا کتاب قصه و یا با فوت یکی از نزدیکانشان با پدیده مرگ آشنا ‌شوند. محمدودیت‌های شناختی آن‌ها درک این واقعه را برایشان سخت‌تر می‌کند که توضیحات صحیح در این خصوص می‌تواند به درک بهتر آن‌ها کمک کند.

 پاسخ به سوالات کودکان درباره مرگ

در صورتی که برای کودک سوالاتی از این قبیل ایجاد شود، بهتر است با توجه به میزان درک کودک و با صداقت به او پاسخ داده شود. از دادن جواب‌های سر بالا و غیر واقعی مانند پدر بزرگ به سفر رفته یا خوابیده است، جلوگیری کنید زیرا کودک درک درستی از مسائل ندارد و سبب سردرگمی بیشتر او می‌شود. به طور مثال ممکن است فکر کند خواب باعث مرگ می‌شود و از خوابیدن بترسد.

نحوه توضیح مرگ برای کودک

نحوه دادن خبر مرگ به کودک

اگر یکی از نزدیکان کودک فوت شده، بهتر است که این خبر از طرف شخصی که به کودک نزدیک است، داده شود. باید به کودک اجازه دهید که همه سوالات و احساساتش را در این خصوص بیان کند. از او نخواهید که فراموش کند و به او بفهمانید که شما هم به آن شخص فکر می‌کنید. می‌توانید یکی از وسایل آن شخص یا آلبوم عکسهایش را به کودک بدهید و حتی برای وی یک مراسم کوچک یادبود بگیرید.

 واکنش کودک به مرگ

درکی که کودک از مرگ دارد با درک یک بزرگسال متفاوت است و مفهوم مرگ برای او خیلی شناخته شده نیست. هر کودک  با توجه به ویژگی‌های شخصیتیش ممکن است واکنش‌های متفاوتی به این پدیده نشان دهد. حتی ممکن است واکنش خاصی نشان ندهد و این به معنای بی‌احساسی بودن او نیست. کودک ممکن است حس ترس یا احساس گناه پیدا کند، که توضیحات واضح و شفاف در مورد علت مرگ می‌تواند این احساس را برطرف کند. به کودک کمک کنید تا احساساتش را بیان کند. کشیدن نقاشی با یکدیگر در این خصوص بسیار کمک کننده است. به او نشان دهید که کنارش هستید تا احساس تنهایی و عدم امنیت نداشته باشد.


بیشتر بخوانید:

مشاوره کودک

روانشناسی کودک


لزوم مشورت با مشاور کودک

با توجه به این که کودک درک درستی از مسائل پیرامون خود ندارد و ذهن کنجکاوش دنبال روابط علت و معلولی است، ممکن است نتیجه‌گیری‌های اشتباهی از اتفاق پیش آماده داشته باشد که مشکلات جدی برایش در آینده ایجاد کند. اگر در شرایط سخت این چنین قرار گرفته‌اید بهتر است از کمک حرفه‌ای در این زمینه برخوردار شوید تا آسیب‌های احتمالی را به حداقل رسانید و به کودک کمک کنید که این مرحله را با سختی کمتری پشت سر گذارد.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (11 امتیاز)