روانشناسی کودک مشاوره کودکان

مزایا و معایب گرفتن پرستار کودک

گرفتن پرستار کودک می‌تواند موقعیت خوبی برای شما فراهم کند که به راحتی به سایر کارهای خود رسیدگی کنید و ساعاتی را بتوانید به خودتان اختصاص دهید. اما همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا گرفتن پرستار بهتر است یا نگهداری در مهد کودک؟ برای پاسخ به این سوال شما باید شرایط و اولویت‌های خود را بررسی کرده و به درستی از مزایا و معایب هر کدام آگاهی پیدا کنید. در ادامه به مزایا و معایب گرفتن پرستار کودک اشاره خواهیم کرد.

مزایای گرفتن پرستار کودک

انعطاف پذیری: گرفتن پرستار کودک به شما این امکان را می‌دهد که در زمان‌های خارج از ساعت کاری و با توجه به برنامه‌های شخصی خود از کمک پرستار بهره‌مند شوید، این در حالی است که مهد کودک‌ها تنها در ساعات مشخصی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

مراقبت ویژه: پرستار کودک به صورت ویژه فقط از کودک شما مراقبت می‌کند و سعی می‌کند برنامه‌ها و سرگرمی‌هایی مطابق با روحیات وی برایش فراهم آورد. اما در مهدکودک، از تعداد زیادی کودک نگهداری می‌شود و بسیاری از برنامه‌ها ممکن است که با روحیات تعدادی از کودکان مطابق نباشد. همچنین کودک نمی‌تواند آن میزان از توجه را که از پرستار در خانه دریافت می‌کند، در مهد کودک دریافت نماید.

رفت و آمد: گرفتن پرستار در خانه دیگر مشکلات رفت و آمد کودکان را به مهدکودک دربر ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت به کارهای خود رسیدگی نمایید، بدون آن که استرس داشته باشید که چه کسی فرزند شما را به مهدکودک برده و چه کسی بر می‌گرداند.

محیط امن خانه: با گرفتن پرستار، کودک شما می‌تواند در محیط امن و آشنا خانه باقی بماند، در اتاق خود و با اسباب بازی‌های دلخواهش بازی نماید و از سایر امکانات در خانه بهره‌مند شود.

احتمال ابتلا به بیماری کمتر: کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف ممکن است راحت‌تر دچار بیماری شوند. زمانی که در مهد کودک فردی بیمار باشد می‌تواند بیماری خود را به سایر کودکان منتقل کرده و مشکلاتی از این قبیل ایجاد نماید.

مزایا و معایب گرفتن پرستار کودک

معایب گرفتن پرستار کودک

انتخاب سخت: پیدا کردن شخصی که بتوانید به او اعتماد کنید و فرزند خود را به او بسپارید می‌تواند بسیار مشکل و چالش برانگیز باشد. بعضی از افراد ممکن است مسئولیت پذیری کافی در نگهداری از کودک نداشته باشند و یا حتی شیوه‌هایی اشتباه در برخورد و مراقبت از کودک به کار گیرند.

مرخصی: در صورتی که پرستار شما دچار بیماری شود و یا بنا به هر دلیلی نتواند چند روزی کار خود را انجام دهد، شرایط برای شما بسیار سخت خواهد شد. اما در مهد کودک در صورتی که یکی از مراقبان نتواند حاضر شود، شخص جدیدی به طور موقت جای او را پر خواهد کرد و شما از این بابت نگرانی نخواهید داشت.

عدم معاشرت: در مهد کودک، فرزند شما می‌تواند با کودکان دیگر ارتباط و دوستی برقرار کند و روابط اجتماعی را از سنین کم یاد بگیرد. همچنین رفتن به مهد کودک می‌تواند به کودک کمک کند که محیط خارج از خانه را بدون حضور پدر و مادر تجربه کند که این تجربه در آینده برای رفتن به مدرسه و سایر فعالیت‌ها او را آماده خواهد کرد. اما با گرفتن پرستار در خانه این موقعیت از کودک گرفته خواهد شد.

هزینه سنگین: هزینه گرفتن پرستار کودک می‌تواند به مراتب نسبت به مهدکودک بیشتر باشد که برای تصمیم گیری بهتر است این مورد نیز در نظر گرفته شود.

تلفن کلینیک روانشناسی

5/5 - (2 امتیاز)