روانشناسی کودک مشاوره کودکان

درمان شب ادراری کودکان

شب ادراری توسط موسسه ملی مراقبت های بهداشتی به عنوان خیس کردن غیرطبیعی در طول خواب بدون هیچ مشکل ارثی یا پاتوفیزیولوژی تعریف شده است. این عادت تا سن ۵ سالگی معمول است و معمولا تا سن ۱۰ سالگی هم ممکن است مشاهده شود. کودکانی که دچار شب ادراری می شوند به طور طبیعی حجم بالاتری از ادرار را تولید کرده و مثانه آن ها حجم کمتری دارا می باشد. در ادامه راهکار هایی برای درمان شب ادراری کودکان ارائه خواهد شد.

روش های درمان شب ادراری کودکان

گزینه های درمانی برای این امر می تواند شامل بسیاری از گزینه ها از جمله: روش های خانگی، استفاده از دارو و یا حتی جراحی برای کودکان با مشکلات خاص آناتومی بدن آن ها باشد.

درمان شب ادراری کودکان

  • ابتدا فرد باید تحت نظر شرایط پزشکی قرار گیرد تا از لحاظ جسمی هیچگونه مشکلی وی را تهدید نکند. در صورت وجود یک وضعیت اساسی، باید درمان سریعا حاصل شده و ریشه کن شود. توجه کنید که درمان شب ادراری کودکان زیر ۵ سال در صورتی که موضوع پیچیده ای نباشد، ضروری نیست.
  • بیشتر پزشکان شب ادراری را به عنوان یک اختلال اجتماعی تشخیص می دهند تا یک بیماری پزشکی. این موضوع باعث خجالت و استرس در کودک و گاهی اوقات درگیری بین والدین خواهد شد. تنها مهم ترین چیزی که والدین می توانند انجام دهند و باید انجام دهند این است که به جای سرزنش و تنبیه، از ترفند های حمایتی خود برای درمان شب ادراری کودکان استفاده نمایند.
  • کودک باید بیاموزد تا قبل از خوابیدن حتما آداب خاصی را رعایت کند. برای مثال یکی از این آداب رفتن به توالت و تخلیه مثانه است.
  • باید استرس و اضطرابی که شب ادراری را در فرد افزایش می دهد در محیط اطرافش کنترل شود.
  • مشاوره با یک روانشناس کودک می تواند راهکار های کاربردی در رابطه با درمان شب ادراری کودکان را در اختیار والدین بگذارد.

از آنجایی که در اکثر کودکان ۵ سال و بالاتر خود به خودی بدون هیچگونه درمان خاصی، شب ادراری متوقف می شود، بسیاری از متخصصان به طور کلی تصمیم می گیرند تا کودک را تا ۷ سالگی تحت درمان خاصی قرار ندهند. بنابراین سنی که در آن درمان صورت می پذیرد، بستگی به نگرش های کودک، والدین، مراقبین و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دارد.

برای ارتباط با متخصصین مشاوره کودک مرکز مشاوره سرای مشاور با شماره های ۰۲۱۶۶۹۰۰۶۷۰ و ۰۲۱۶۶۹۰۰۶۷۱ می توانید تماس حاصل نمایید

تلفن کلینیک روانشناسی

4.2/5 - (5 امتیاز)