مشاوره روانشناسی

درمان افسردگی بدون دارو

گاهی انسان در مسیر زندگی با موانعی برخورد می‌کند که ممکن است توانایی سازگاری با آن‌ها را نداشته باشد و دچار ناراحتی‌های طولانی مدت و افسردگی شود. افسردگی نوعی حالت درماندگی است که شخص تمایل خود را به محیط پیرامون از دست می‌دهد و به درون خود فرو می‌رود. فرد افسرده تمایلی به انجام امور روزانه خود نشان نمی‌دهد و معمولا تغذیه و خواب متعادلی ندارد.

استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی، اگرچه آسان‌ترین راه است، اما معمولا کارایی بالایی ندارد و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. برای درمان پایدار افسردگی، شخص باید مشکل خود را بپذیرد و برای تغییر وضعیت خود اشتیاق نشان دهد. در ادامه به برخی از راهکارهای درمان افسردگی بدون مصرف دارو پرداخته می‌شود.

اصلاح سبک زندگی

گاهی اوقات افسردگی در نتیجه اختلال در مکانیسم‌های شیمیایی بدن و کمبود فاکتورهای غذایی نظیر انواع ویتامین‌ها ایجاد می‌شود. رژیم غذایی مناسب و غنی در این شرایط می‌تواند سبب بهبود وضعیت روحی افراد شود. یکی از ویتامین‌های موثر، ویتامین دی است که کمبود آن تاثیر زیادی بر حال فرد می‌گذارد. گرفتن حمام آفتاب به جبران و ساخت این ویتامین کمک بسیاری می‌کند.

قرار گرفتن انسان‌ها در محیط‌های شهری و دور شدن آن‌ها از طبیعت، سبب ایجاد اختلالات یونی در بدن آن‌ها شده است که  قرار گرفتن در معرض آب و خاک مانند رفتن به جنگل یا دریا، سبب بهبود عملکرد مغز و به صورت کلی سلول‌ها خواهد شد.

ورزش کردن سبب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که شادابی و نشاط را به همراه دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی فکر کردن به ورزش هم می‌تواند سبب ایجاد نشاط شود. در نتیجه یکی از راه‌های مناسب برای غلبه بر افسردگی می‌تواند انجام ورزش‌های روزانه باشد.

قطع مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر نیز برای درمان افسردگی موثر است. استفاده از این مواد شاید در همان لحظه حس بهتری به شما دهد، اما در دراز مدت بر سلامت روحی و جسمی افراد تاثیرات منفی می‌گذارد.

خندیدن در روحیه افراد بسیار تاثیرگذار است. اگر چیز خنده‌داری پیدا نمی‌کنید، می‌توانید فیلم‌های خنده‌دار بگذارید. حتی اگر این نوع فیلم‌ها محتوای خاصی نداشته باشند، در بی اهمیت جلوه دادن زندگی و مشکلات آن تاثیرگذار هستند.

درمان افسردگی بدون دارو

خواب کافی و به موقع نیز یکی از موارد لازم در درمان افسردگی است. به صورت کلی سلامت جسمی و روحی با یکدیگر در ارتباط نزدیک هستند و برای بهبود سلامت روانی باید به وضعیت جسمی فرد نیز رسیدگی کرد.

یکی از تکنیک‌های دیگر برای درمان افسردگی بدون دارو، ذهن آگاهی است که در آن فرد ذهن خود را از صداها و افکار خالی می‌کند و توجه خود را به زمان حال معطوف می‌کند. این تکنیک به افراد کمک می‌کند که شناخت بهتری نسبت به احساسات و افکار منفی خود پیدا کنند و مانع از ورود آن‌ها و بروز مشکلات بعدی شوند.

مراجعه به مشاور برای درمان افسردگی

بینش و درک افراد از محیط پیرامونشان بر احساسات و پاسخ آن‌ها نسبت به محرکات بیرونی تاثیر گذار است. مشاور با بررسی بینش و شناخت درمان جو و ارتقاء وسعت فکری او به متعادل سازی احساسات وی کمک می‌کند. همچنین زمانی که شما احساسات خود را با کسی در میان می‌گذارید، از بار آن‌ها کم می‌کنید و دیگر در ذهن خود به آن‌ها شاخ و برگ نمی‌دهید. افسردگی‌های طولانی مدت می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی در افراد شود که مراجعه به مشاور از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد و سبب تسریع بهبود وضعیت درمان جو خواهد شد.

شماره مرکز مشاوره

5/5 - (3 امتیاز)