X

حمله پانیک یا وحشت زدگی

مشاوره روانشناسی

حملات پانیک معمولا با ترس و اضطراب شدید بروز می‌کند و فرد به صورت ذهنی مغز را در حالت حمله و گریز قرار می‌دهد. افراد ممکن است در طول زندگی به تعداد محدود دچار این حمله شوند، اما زمانی که تعداد این حملات افزایش می‌یابد و به طور مکرر ایجاد می‌شود، اختلال پانیک نامیده می‌شود. حملات پانیک در خانم‌ها شایع‌تر است و اغلب در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بروز می‌کند. این حملات در بعضی شرایط فرد را از کارهای روزمره باز می‌دارد و سبب اجتناب وی از برخی موقعیت‌ها و مکان‌ها می‌شود.

علائم حمله پانیک

حملات پانیک معمولا با نشانه‌های زیر همراه است:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • احساس سرما و گرمای شدید
  • لرزش بدن
  • احساس دیوانه شدن
  • احساس مرگ

دلایل ایجاد حمله پانیک یا وحشت زدگی

افراد ممکن است در موقعیت‌های مختلف از جمله مکان‌های عمومی و شلوغ و یا در محیط‌های آرام و هنگام خواب دچار این حملات شوند. معمولا این بیماری بعد از تغییرات بزرگ در زندگی نظیر شکست‌های بزرگ، بارداری و تغییر مکان زندگی ایجاد می‌شوند. زمینه ژنتیکی و ارثی نیز می‌تواند موثر باشد. همچنین این بیماری ممکن است با مصرف مواد مخدر، الکل و مواد دارای کافئین در ارتباط باشد. برخی بیماری‌های فیزیکی مانند افتادگی دریچه میترال، پایین بودن قند خون و پرکاری تیروئید می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

درمان حمله پنیک

افراد مبتلا به این بیماری در مرحله اول باید شناخت کافی نسبت به حملات پانیک پیدا کنند و بدانند که اتفاق بدی برای آن‌ها نخواهد افتاد. انجام تمرینات ریلکسیشن، تنفس عمیق و مراقبه نیز می‌تواند کمک کننده باشد. ورزش کردن، تغذیه مناسب و خواب کافی از دیگر عوامل تاثیر گذار است. بیماران بهتر است از مصرف الکل، مواد مخدر، سیگار و مواد کافئین دار خودداری نمایند.
درمان تخصصی این بیماری معمولاً به وسیله درمان شناختی و دارو درمانی انجام می‌شود. مراجعه به روانشناس به بیماران کمک می‌کند که علت بروز این حملات را در خود شناسایی کرده و با آموزش‌های صحیح به صورت گام به گام درصدد رفع آن برآیند. درمان دارویی معمولاً شامل داروهای ضد افسردگی است که تأثیر دراز مدت دارد و همچنین داروهای آرام‌بخش و ضد اضطرابی است که سریع‌تر تأثیر خود را اعمال می‌کند. استفاده از مسکن‌های گیاهی نیز می‌تواند اثربخش باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی: مشکلات فردی
نوشته های مرتبط